Αρχιτέκτονες: Αναστάσιος Μεταξάς, Ο Έλληνας Ολυμπιονίκης σκοπευτής με το σημαντικότατο έργο.


Ο Αναστάσιος Μεταξάς (Αθήνα 27 Φεβρουαρίου 1862 - 28 Ιανουαρίου 1937), ήταν κορυφαίος Έλληνας αρχιτέκτονας της Ελληνικής νεοκλασικής και υστεροκλασικής εποχής. Σκοπευτής και δύο φορές ολυμπιονίκης. Έργα του σημαντικότατα δημόσια και ιδιωτικά κτίρια μεταξύ των οποίων και το σημερινό προεδρικό μέγαρο και η ανακατασκευή του Παναθηναϊκού σταδίου για τους πρώτους ολυμπιακούς Αγώνες!  Useful Information for English speaking Visitors (more pictures inside): Article for Anastasios Metaxas an important Greek neoclassical architect, pictures of his important creations.



Βιογραφία

Γεννήθηκε στην Αθήνα από τη γνωστή οικογένεια της Κεφαλληνίας, ήταν γιος του υποστράτηγου Γεράσιμου Μεταξά (1816-1894), αρχηγού του στρατιωτικού οίκου του βασιλιά Γεωργίου Α'. Σπούδασε αρχιτεκτονική στο Πανεπιστήμιο της Δρέσδης και αποφοίτησε με άριστα.Μετά την επιστροφή του στην Ελλάδα ξεχώρισε γρήγορα ,έγινε ένας από τους κυριότερους εκπροσώπους του νεοκλασικισμού στη χώρα μας, και προσελήφθη από τον βασιλιά (βλ. έργα).

Ως λάτρης της σκοποβολής , υπήρξε αθλητής του Πειραϊκού συνδέσμου, και συμμετείχε σε 4 ολυμπιακούς αγώνες:

- Στους Α' ολυμπιακούς αγώνες του 1896 ήταν 4ος στη βολή από 300 μέτρα, και επίσης 4ος με στρατιωτικό τουφέκι από 200 μέτρα.
- Στους Ολυμπιακούς αγώνες του 1906 ήταν δεύτερος και αργυρός Ολυμπιονίκης στο τραπ σε διπλό στόχο από 14 μέτρα, ενώ συμμετείχε σε άλλα 8 αγωνίσματα της σκοποβολής χωρίς επιτυχία.
- Στους Ολυμπιακούς αγώνες του 1908 στο Λονδίνο ήταν τρίτος και χάλκινος ολυμπιονίκης στη βολή κατά πήλινων δίσκων με 57 βαθμούς. 
- Τελευταία του συμμετοχή στους Ολυμπιακούς αγώνες του 1912 στην Στοκχόλμη όπου συμμετείχε σε δύο αγωνίσματα με καλύτερη διάκριση την 6η θέση στη βολή κατά πήλινων δίσκων.

Ο Αναστάσιος Μεταξάς ασχολήθηκε και με την πολιτική και εκλέχτηκε γερουσιαστής και βουλευτής τη δεκαετία του '30.


Ενδεικτικά Έργα
  • Το σκοπευτήριο της Καλλιθέας (Ολυμπιακοί αγώνες του 1896 , Μεσολυμπιάδα του 1906), αργότερα πιθανώς σχολεία, μετά φυλακές Καλλιθέας και τελικά από τη δεκαετία του 60 σχολεία, μέχρι που κατεδαφίστηκε (Κατά άλλους έργο Hansen, Ο Μεταξάς μπορεί να προέβη σε αλλαγές κλπ).
  • Σχέδια ανακατασκευής για το Παναθηναϊκό στάδιο, χορηγία Γ. Αβέρωφ (Ολυμπιακοί αγώνες του 1896).
  • Μέγαρο Χαροκόπου, μετέπειτα κεντρικό κτίριο του σημερινού Μουσείου Μπενάκη στην Βασ. Σοφίας (1911 προσθήκη αίθουσας χορού και βοηθ. χώρων, 1930 προσθήκη νέας αίθουσας κατά τη μετατροπή σε μουσείο).
  • Τα δεύτερα ανάκτορα - παλάτι, σημερινό προεδρικό μέγαρο (Έργο Τσίλλερ, πιθανώς ο Μεταξάς έκανε την προσθήκη της αίθουσας χορού - σημερινής αίθουσας διαπιστευτηρίων, το 1909).
  • Έπαυλη Douai του Μέρλιν, σήμερα Γαλλική πρεσβεία, Βασ. Σοφίας 7, 1893 -1895.
  • Νοσοκομείο Συγγρού.
  • Νοσοκομείο Αιγινήτειο.
  • Το κτίριο της Ιονικής Τράπεζας, σήμερα Alpha Bank, οδός Πεσμαζόγλου12, 1911-1916.
  • Η Οικία Ορφανίδη (επίσης σκοπευτή), σήμερα Κοινωφελές Ίδρυμα Ωνάση, λεωφ. Αμαλίας, 1900.
  • Το εξαιρετικό σπάνιο σωζόμενο Μαλλιαροπούλειο θέατρο της Τρίπολης, (διακόσμησε ο διάσημος Γάλλος αρχιτέκτονας Ζολί), 1905-1910.
  • Το μέγαρο Πάλλη, (σήμερα πολυκατάστημα),  Κ. Σερβίας 1, Σύνταγμα, 1910-1913.
  • Κατασκευή ή αναμόρφωση πολλών άλλων Αθηναϊκών κτιρίων - οικιών. 


Τιμές

Το 1939 στον εξωτερικό τοίχο του Παναθηναϊκού Σταδίου τοποθετήθηκε αναμνηστική μεταλλική πλάκα απεικονίζουσα τη μορφή του Αναστασίου Μεταξά που είχε πραγματοποιήσει την αναμαρμάρωσή του Σταδίου. Τα αποκαλυπτήρια της εντοιχισμένης πλάκας έγιναν την Κυριακή 4 Ιουνίου 1939, στο περιθώριο των πανελληνίων αγώνων στίβου γυναικών, παρουσία υψηλών επισήμων, όπως ο Διάδοχος του Ελληνικού θρόνου Παύλος, των πολιτικών, αθλητικών και στρατιωτικών αρχών, των συγγενών του και πλήθους κόσμου.


Σχόλια Δ.Χ.Κ.

1. Θα πρέπει να αναφερθεί οτι ο Μεταξάς αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα που δείχνει οτι η Ελληνική νεοκλασική αρχιτεκτονική δεν ήταν αποκλειστικότητα ξένων. Οι ξένοι καλώς κλήθηκαν αρχικά από το Όθωνα σε μια Ελλάδα που είχε βγεί από τη λαίλαπα της Τουρκοκρατίας και έδωσαν τεχνογνωσία, πάντα βασιζόμενοι στην Ελληνική αρχαιότητα. Όπως έχει αναφερθεί υπήρξαν πολλοί Έλληνες αρχιτέκτονες, που δεν είναι ευρέως γνωστοί και δημιούργησαν αριστουργήματα.

2. Στο έργο του Μεταξά παρατηρούμε ένα σχετικά βαρύ ύφος με έντονες διακοσμήσεις σε σημεία των κτιρίων και όχι στο σύνολο. Φαίνεται ότι πρώιμα απασχολήθηκε με τη δημιουργία συνθετότερων εσωτερικών δομών και με την προσθήκη περισσότερων ορόφων και ύψους στα κτίρια του (πριν την έλευση του μπετόν αρμέ και τη δημιουργία των πρώτων πολυκατοικιών στην Αθήνα). Γενικότερα πρέπει να ήταν ένας ευρηματικός και αξιόπιστος αρχιτέκτονας για αυτό και ενεπλάκη και με πολλά έργα βελτιώσεων κτιρίων. 



Δείτε ακόμα


Το Καλλιμάρμαρο Παναθηναϊκό Στάδιο όπως ακριβώς ανακατασκευάστηκε από τον Μεταξά (πύλη κλπ)


Το Ολυμπιακό σκοπευτήριο Καλλιθέας μετέπειτα φυλακές και σχολεία.

 
Η οικία Ορφανίδου.

Το μοναδικό θέατρο της Τρίπολης, ένα από το ομορφότερα σωζόμενα νεοκλασικά θέατρα στην Ελλάδα. Γλίτωσε την κατεδάφιση στο παρά πέντε την περίοδο της χούντας.



ΠΗΓΕΣ ΚΑΙ ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • Έρευνα - ανάλυση Δ.Χ.Κ. Απαγορεύεται η αποθήκευση, η αναδημοσίευση και κάθε χρήση πλην της ανάγνωσης στο neoclassicalgreece.blogspot.gr και της παραπομπής προς την παρούσα σελίδα με δική σας εισαγωγή - περιγραφή. Οποιαδήποτε αναπαραγωγή με παρόμοιο τρόπο (πληροφορίες, ανάλυση, δομή) μπορεί να θεωρηθεί κλοπή πνευματικής ιδιοκτησίας.
  • Βιογραφία και παλιά φωτογραφία Α. Μεταξά από τη Wikipedia.
  • Χρήση περιεχομένου τρίτων: Γίνεται με τον μέγιστο δυνατό σεβασμό, χωρίς διάθεση οικειοποίησης. Θεωρούμε ότι η χρήση του εδώ το αξιοποιεί στο μέγιστο. Γνήσιοι κάτοχοι - δημιουργοί - πηγές, όπου είναι σαφή και γνωστά σε εμάς, αναγράφονται.
  •  Γίνεται προσπάθεια για αξιόπιστες πληροφορίες και σύννομες δημοσιεύσεις. Περισσότερα στη σελίδα "Νομικά & Όροι". 
  • © neoclassicalgreece.blogspot.gr. Any use of content except of viewing it  here or redirecting to this page  is not allowed.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου