Συντάκτης και Εισαγωγή

Για τον στυντάκτη, διάφορες πληροφορίες για τον ιστότοπο και εισαγωγή στο θέμα.  
Useful Information for English speaking Visitors: Text article with information for the editor, for the blog and an introduction to our main subject.


Α. Ο συντάκτης!

Γεννήθηκα το 1978 στον Άλιμο. Σε πολύ μικρή ηλικία, περίπου στα 15 τη δεκαετία του ‘90 και έχοντας μεγαλώσει σε μια πολυκατοικία όπως οι περισσότεροι, με μαγνήτισε ένα μοναδικό κτίριο στο Παλαιό Φάληρο. Μεγαλόπρεπο, από τα ωραιότερα που έχω δει έως σήμερα, ένα μείγμα νεοκλασικού ρυθμού και εκλεκτικιστικών στοιχείων. Το κτίριο χρόνια ερειπωμένο είχε αρχίσει ήδη να κατεδαφίζεται, για να χτιστεί μια πολυκατοικία που θα στέγαζε άλλο ένα φθηνό όνειρο για ένα διαμέρισμα δίπλα στη θάλασσα, από το οποίο τελικά αυτή ίσα που θα φαινόταν... Πρόλαβα να το βγάλω μερικές φωτογραφίες και να καταγράψω στη μνήμη μου βασικά στοιχεία για αυτό. Η πολυκατοικία χτίστηκε και μάλιστα στολίστηκε με τη γνωστή κιτς ψευτο-νεοκλασική διακόσμηση του '90, πιθανότατα "τιμής ένεκεν" για το προϋπάρχον κτίριο! 

Μόλις είχα αποκτήσει το πρώτο σημαντικό φωτογραφικό ντοκουμέντο. Από τότε και μάλλον εξαιτίας της πρωτόγνωρης επαφής με ένα κτίριο απίστευτης ομορφιάς, ειδικά για ένα  για ένα παιδί της πολυκατοικίας, απέκτησα το εν λόγω "μικρόβιο". Άρχισα να φωτογραφίζω παλιά αξιόλογα κτίρια και να συλλέγω σχετικά αντικείμενα. Και όλα αυτά τότε με δυσκολίες. Με μια αναλογική μηχανή της πλάκας που με ζόρια μου αγόρασαν, με ξάδελφο φωτογράφο καλλιτέχνη να με βοηθάει, χωρίς μέσο μεταφοράς και με πολλούς μαντράδες και παλαιοπώλες να μου δίνουν φθηνά ακροκέραμα συμπαθώντας "τον πιτσιρίκο που ασχολείται με αυτά".

Φωτογράφο δε με θεωρώ. Απλά λόγω του θέματος οδηγήθηκα στο να βγάζω λίγο πιο καλές φωτογραφίες από τον μέσο όρο. Με θεωρώ πλέον έναν πολύ καλό μελετητή κ γνώστη της παλιάς  αρχιτεκτονικής, παρόλο που δεν υπήρξαν οι συνθήκες  να κάνω κάποιο σχετικό επάγγελμα. Εκμεταλλευόμενος λοιπόν το "κόλλημα" μου στο θέμα και το παρόν επάγγελμα, έφτιαξα αυτή την ιστοσελίδα
Διαπίστωσα ότι τα περισσότερα  άτομα που ενδιαφέρονται για το θέμα είναι συγκεκριμένης συνολικής ποιότητας προσωπικότητες και όλοι εμείς έχουμε πολλά  κοινά στην γενικότερη οπτική μας! Ευχαριστώ που εξ' αρχής τιμάτε με διάφορους τρόπους το blog και τη σελίδα facebook. Ευελπιστώ να εξελιχθούν σε ένα ζωντανό "διαδικτυακό club" όλων ημών και όχι μόνο δικό μου!

Ας ελπίσουμε, ότι σύντομα όλα τα νεοκλασικά της Ελλάδας θα είναι πλήρως προστατευμένα από παντός είδους νεοελληνικούς κάφρους!

Διονύσης Χ. Κ. Προγραμματιστής  εφαρμογών  διαδικτύου




B. Λόγοι δημιουργίας του παρόντος ιστοχώρου

  • Να βρίσκουν περιεχόμενο οι "ομοιοπαθείς" νεοκλασικιστές και να επικοινωνούμε!
  • Να "κολλάνε το μικρόβιο" οι ανομοιοπαθείς και να διαβάζουν και κάτι πιο ιδιαίτερο!
  • Να προβληθεί ευρέως η ιστορική και αρχιτεκτονική αξία αυτών των κτιρίων, πέραν της εκ των διακοσμήσεών τους, ρομαντικής προσέγγισης.
  • Να διαδοθεί ευρέως, με εξειδικευμένο και τεκμηριωμένο τρόπο, η ανάγκη προστασίας τους.
  • Να γίνει σαφές σε όσους καταστρέφουν ή αφήνουν να καταστρέφονται τα κτίρια, ότι υπάρχει άλλη μια κοινότητα, που ενδιαφέρεται, παρακολουθεί και δεν έχει μαύρα μεσάνυχτα στο θέμα, ώστε ακόμα και σήμερα να καταστρέφουν ανενόχλητοι πολιτιστική και ιστορική κληρονομιά όλων μας



Γ. Εισαγωγή

Γ1. Η τεράστια αξία της νεοκλασικής αρχιτεκτονικής, δεν είναι μόνο τα στολίδια.


Πριν το 1980 ήταν πλήρως απαξιωμένη από τους «ειδικούς», που έφτασαν να την χλευάζουν απερίσκεπτα, παραβλέποντας τη φθήνια των δικών τους έργων. Ήθελαν βέβαια να προωθήσουν τα νέα δικά τους κτίρια και να τα κτίσουν σε καλά οικόπεδα! Προσωπικά θεωρώ ότι όλες οι αρχιτεκτονικές που ακολούθησαν έως και σήμερα έχουν την αξία τους. Και δη η σημερινή μόδα του "minimal". Η ουσία είναι ότι στην νεοκλασική αρχιτεκτονική της Ελλάδας, οι τρόποι χτισίματος βάσει των υλικών της εποχής, τα ίδια τα υλικά, η διακόσμηση, η διαρρύθμιση των χώρων, η προσαρμογή στο περιβάλλον, ξεπέρασαν κάθε προηγούμενο αλλά και επόμενο. Καμιά άλλη αρχιτεκτονική δεν κατάφερε να την ξεπεράσει το σύνολο αυτών των βασικών στοιχείων των οικοδομών, με βάση τα μέσα της εκάστοτε  εποχής. Αυτό, καθώς και από μόνη της η αίσθηση που σου δίνει το να βλέπεις ή το να ζεις μέσα σε τέτοια κτίριο, αρκούν για να στηρίξουν την τεράστια διαχρονική αξία αυτών των κτιρίων. Σκεφτείτε ποια άλλη από τις τάσεις που ακολούθησαν παραμένει διαχρονικά τόσο αναγνωρισμένη και δημοφιλής; Ποια άφησε τόσα άξια αναφοράς κτίρια; Για σκεφτείτε... Καμία!


Γ2. Η υπερβολική θεωρία περί ξένων αρχιτεκτόνων.

Ernst Ziller
Σταμάτιος Κλεάνθης
Ένας από τους βασικούς τρόπους να απαξιωθούν τα κτίρια στο παρελθόν ήταν να διαδίδεται ότι ήταν Γερμανικές δημιουργίες, λόγω της ανοικοδόμησης που ξεκίνησε ο Όθωνας, φέρνοντας αρχικά ξένους γνώστες σε μια Ελλάδα εξερχόμενη από το Οθωμανικό σκότος. Οι Γερμανοί αρχιτέκτονες ήρθαν εδώ και με τις γνώσεις τους στήριξαν και ανέπτυξαν μια ξεχωριστή ελληνική νεοκλασική σχολή. Η σχολή αυτή όμως στηρίχθηκε και αναπτύχθηκε μαζικά και από Έλληνες αρχιτέκτονες, χτίστες και καλλιτέχνες. Εκτός αυτού ο Τσίλλερ και οι ξένοι μεγαλούργησαν  γιατί ζούσαν και σχεδίαζαν στην χώρα από όπου εμπνεύστηκε η τάση διεθνώς, δίπλα στα γνήσια μνημεία. Για αυτό στην Ελλάδα φτιάχτηκαν από τα πιο όμορφα νεοκλασικά παγκοσμίως και αυτό θα παρέμενε η ουσία ακόμα και αν όλα τα είχαν σχεδιάσει Γερμανοί!


  

Γ3.Τα κτίρια χθες και σήμερα.

Η νεοκλασική αρχιτεκτονική εφαρμόστηκε μαζικά στην εποχή της μόδας της από το πιο μεγάλο μέγαρο ως το πιο μικρό φτωχόσπιτο. Ακριβώς όπως σήμερα οι πολυκατοικίες και οι υπερ-μοντέρνες κατασκευές. Δυστυχώς οι σύγχρονοι Έλληνες ειδικά από το ‘50 και μετά άρχισαν να διακατέχονται από μια μανία βλαχο-μοντερνισμού και συμφερόντων, πιθανώς αποτέλεσμα των πολέμων και της μειωμένης παιδείας. 

Μέχρι το 2000 τα νεοκλασικά κατεδαφίζονταν εν μια νυκτί, αγνοούνταν ακόμα και οι απαγορεύσεις που άρχισαν μαζικά από τα μέσα της δεκαετίας του ‘80. Σήμερα ακόμα κατεδαφίζονται ερειπωμένα σπίτια επειδή π.χ. οι δήμοι είναι ανίκανοι και να τα καθαρίζουν και να τα προστατεύουν με απλούστατους τρόπους. Ειδικά από το 2011 και μετά παρατηρείται μαζική κατοίκιση τους από άστεγους. Πολλά κτίρια έχουν γίνει πλέον κάρβουνο και χωματερές από άστεγους. Πάλι από το 2011 παρατηρούνται μαζικές κλοπές σιδηρών διακοσμήσεων, ακροκεράμων κ.λ.π. ΔΕΙΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΜΑ »


Γ4. Οι καταστροφικές αποκαταστάσεις της ασχετοσύνης και των συμφερόντων.

Ακροκέραμα σε άσχετα κεραμίδια
Στα ψιλά περνάει, ότι εκτός από τα προαναφερθέντα, στην Ελλάδα τα νεοκλασικά καταστρέφονται και με αποκαταστάσεις της πλάκας και ειδικά με την μη αναστρέψιμη "διατήρηση κελύφους", που  ξεκίνησε για την αποκατάσταση κτιρίων τελείως διαλυμένων εσωτερικά. Στην Ελλάδα εξελίχθηκε σε μάστιγα εξυπηρέτησης πρόσκαιρων συμφερόντων ιδιοκτητών και "βιασμού" εκατοντάδων κτιρίων για να επαινούνται κάποιοι "ειδικοί" ότι δήθεν προσάρμοσαν τα κτίρια σε νέες ανάγκες καταστρέφοντάς τα βέβαια ανεπιστρεπτί! Ενδεικτικά διαλύεται όλο το εσωτερικό, χτίζεται από μπετόν,  πετιούνται στα μπάζα γνήσια υλικά όπως χειροποίητα πλακάκια, μπαίνουν κεραμίδια άσχετου ρυθμού, άσχετα πλακάκια, άλλα ή καθόλου ακροκέραμα, χάνονται διακοσμήσεις οροφών, αλλάζει η εσωτερική διαρρύθμιση όπως βολεύει κ.α. Όταν τελειώσει η δήθεν συντήρηση μπαίνεις σε ένα μοντέρνο και άσχετο κτίριο. Στην Ελλάδα τα έχουμε μπλέξει. Αν θες νεοκλασικό θες νεοκλασικό. Αν θες μοντέρνο φτιάξε ένα νέο. Δεν υπάρχει κανένας λόγος, καμία δικαιολογία και δεν έχεις το δικαίωμα να καταστρέψεις ένα παλιό. Δεν καταλαβαίνουν ότι και από οικονομικής άποψης τα κτίρια χάνουν την αξία τους έτσι! ΔΕΙΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΜΑ »



1 σχόλιο:

  1. Αγαπητέ κύριε συντάκτη,

    θα ήθελα να σας δώσω τα θερμά μου συγχαρητήρια για αυτή σας την προσπάθεια. Είμαι και εγώ ένας από τους λάτρεις των νεοκλασσικών κτηρίων και νιώθω βαθύτατη λύπη όταν τα βλέπω να γκρεμίζονται ή να αφήνονται στην τύχη τους. Δεν έχω βρει ακόμα το χρόνο να διαβάσω όλα σας τα post, άλλα όσα έχω διαβάσει είναι άκρως ενδιαφέροντα με όμορφες φωτογραφίες.
    Εύχομαι να συνεχίσετε την προσπάθειά σας γιατί έχουμε πραγματικά ορισμένα πανέμορφα κτήρια για τα οποία πάντα ενδιαφερόμουν να μάθω την ιστορία τους.
    Με εκτίμηση
    Δημήτρης. Σ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή