Κηφισιά, η παραμυθένια έπαυλις "Χρυσάνθεμον", όπως ήταν αρχικά, φέροντας σχεδόν όλα τα είδη διακοσμητικών!

Μια από τις ωραιότερες επαύλεις νεοκλασικού ρυθμού στην Κηφισιά και όχι μόνο, όπως ήταν στην αυθεντική, "βαριά", διακοσμητική της μορφή. Useful Information for English speaking Visitors (more pictures inside): Old postcards and photos that present the existing villa "Chrysanthemum" in Kifisia, Athens, as it was with it's original "heavy", Greek neoclassical decoration. Built in 1890 for Ioannis Lamprou. Passed to Nikolaos Trikoupis in 1918. Used as psychiatric clinic at the 50's. Abandoned  and stealing of many decorations ~1965. Restored ~1995 in a way that today looks like a totally new building.


Τοποθεσία

Κηφισιά, Οδός Τατοΐου.


Ιστορικά

  • Κτίστηκε το 1890 με πρώτο  ιδιοκτήτη τον Ιωάννη Π. Λάμπρου (πιθανώς σχέση με την οικογένεια του ιστοριοδίφη - νομισματολόγου Παύλου Ι. Λάμπρου, και του γιου του Πρωθυπουργού Σπυρίδωνος Λάμπρου).
  • Από το 1918 διέμενε σε αυτή ο στρατηγός Νικόλαος Τρικούπης (1868–1956), ηγετική μορφή στη Μικρασιατική εκστρατεία, με συμμετοχή και στους Ολυμπιακούς του 1896.
  • Τη δεκαετία του 1950 στεγάζει νευρολογική κλινική (όπως πολλά νεοκλασσικά ως και τη δεκ. '80)
  • 1960 - 1965 περίπου εγκαταλείφθηκε και σταδιακά λεηλατήθηκαν όλα τα διακοσμητικά της πλην των αγαλμάτων που ήταν σε ασφαλή σημεία.
  • Το κτίριο σήμερα υφίσταται και πρέπει να "αποκαταστάθηκε" εντός της δεκαετίας του 1990 με το γνωστό τρόπο που γινόταν ευρέως τότε. Διακοσμητικά , τουλάχιστο εξωτερικά, απέχει μακράν του αρχικού με αποτέλεσμα να φαίνεται σαν καινούριο και να μην έχει καμιά σχέση με τη μαγεία του αυθεντικού (φωτογραφίες). Στην έκτασή του πρώην μοναδικού κήπου του προστέθηκαν νεότερα κτίρια. Στο website της εταιρείας που το "αποκατέστησε" προβαλλόταν ως μέγα έργο... Ας θεωρήσουμε ότι "δεν βρήκαν ιστορικά ντοκουμέντα" τότε - δε φαίνεται να ήταν οικονομικό το θέμα.... Όπως και να έχει, τουλάχιστο διασώθηκε και βάσει αυτού  υπάρχει η δυνατότητα διορθώσεων οποτεδήποτε.


Αρχιτεκτονική αξία

Διώροφο κτίριο με ημιυπόγειο. Η αρχιτεκτονική αξία του έγκειται στο ότι με το σχέδιο του συνδυάζει τη νεοκλασική συμμετρία με στοιχεία ασυμμετρίας. Συμμετρία στο "Γ" του βασικού τμήματος με ασυμμετρία στα ύψη των δύο προεξεχόντων χώρων μέσα από τη στέγη της γωνίας του "Γ". Οι προεξέχοντες χώροι είναι ένας ημιόροφος με επίπεδη στέγη και αυτός που στεγάζει τη σκάλα με κεραμοσκεπή.  Αυτό συνηθιζόταν στην Κηφισιά σε πύργους κ.λ.π., αλλά δεν ήταν σύνηθες για ένα κτίριο, τόσο διακοσμητικά νεοκλασικό, σαν αυτό. Επιπλέον μέσα στη γωνία του "Γ" ο χώρος αξιοποιείται, ταιριαστά με το περιβάλλον του κτιρίου, με μια μεγάλη, υπόστεγη στο ισόγειο, βεράντα.


Υψηλή διακοσμητική αξία

Από ότι βλέπουμε στις παλιές φωτογραφίες στο κτίριο υπήρχαν τα ωραιότερα και σχεδόν όλα τα είδη από τα διαθέσιμα διακοσμητικά της εποχής του:

  • Μικρά ακροκέραμα στις στέγες (όχι σήμερα).
  • Μεγάλα ακροκέραμα στα αετώματα (όχι σήμερα).
  • 5 ολόσωμα αγάλματα σε κοίλες εσοχές (αμφίβολο αν είναι τα αυθεντικά ή αντίγραφα σχέδια σήμερα).
  • Κορνίζες στις εσοχές των αγαλμάτων (όχι από δεκ. 1950).
  • 2 αγάλματα "ψηλές" σφίγγες στη μια σκάλα κήπου - βεράντας (όχι σήμερα).
  • Κυματιστό - τοξωτό ταβάνι στη βεράντα - διακρίνεται στις φωτογραφίες (99,9% όχι σήμερα).
  • 2 αγάλματα "ξαπλωμένοι" λέοντες στη δεύτερη σκάλα κήπου - βεράντας (όχι σήμερα).
  • Μπαλούστρα σπανιότατου σχεδίου στις βεράντες (άλλα σήμερα).
  • Κάγκελα "σφίγγες" στο μπαλκονάκι (απλό κάγκελο σήμερα).
  • Μαρμάρινο αετωματάκι και ψευδοκολόνες στην πόρτα εισόδου.
  • Καμπύλες ράμπες προς την πόρτα εισόδου, εκτός από την κανονική σκάλα από τον κήπο.
  • Μαρμάρινο συντριβάνι με αγαλματίδιο (όχι σήμερα).
  • Νεοκλασικές γλάστρες - κρατήρες σε βεράντες και επίπεδη προεξοχή στέγης (όχι σήμερα).
  • Ζωγραφιστά γύψινα ταβάνια στο εσωτερικό (μάλλον όχι σήμερα).
  • Αυθεντικές εσωτερικές λοιπές διακοσμήσεις - υλικά (μάλλον όχι σήμερα).

... και άλλα. Πάντως είπαμε: Το κτίριο ... υπάρχει σήμερα!

Περιβαλλόταν επιπλέον από έναν παραμυθένιο κλασσικό κήπο.
Δεν είναι τυχαίο ότι τότε επιλεγόταν ως θέμα σε cartes postales.



Καρτ Ποστάλ, αρχές 1900.
Καρτ Ποστάλ, 1911.
Καρτ Ποστάλ, αρχές 1900.
Καρτ ποστάλ από ζωγραφικό πίνακα.
~ 1960.

~ 1960.

~ 1955.
~ 1960.


~ 1960.

~ 1960.

~ 1960.
Οι μεταλλικοί φανοστάτες της εισόδου χωρίς τις σφίγγες..

~ 1960.

~ 1955.
~ 1960. Οι λέοντες. Διακρίνεται η φόρμα - τεχνοτροπία στο ταβάνι στης βεράντας.

~ 1960. Οι λέοντες και τα αυθεντικά σπάνια μπαλούστρα - κολονάκια της βεράντας.

~ 1960.

~ 1960. Ερμής.










Περίοδος εγκατάλειψης, άγαλμα Ερμη. Την φωτογραφία έβγαλε ο κύριος Κώστας Ζερμπίνος (διαπρεπής καριέρα σε καλλιτεχνικά επαγγέλματα ευρέως φάσματος), κατά την φοίτησή του στη σχολή Δοξιάδη, στα πλαίσια επίσκεψης σπουδαστών για ζωγραφική το 1973-4, υπό τον καθηγητή κύριο Γιάννη Παρμακέλη (κορυφαίος γλύπτης, μέλος της Ακαδημίας Αθηνών κ.α.). Την εμφάνισε ο ίδιος σε σκοτεινό θάλαμο, που διέθετε  εκείνη την εποχή! (Ευχαριστώ για την πληροφορία και την ευγενική παραχώρηση)


Περίοδος εγκατάλειψης. Την φωτογραφία έβγαλε ο κύριος Κώστας Ζερμπίνος (διαπρεπής καριέρα σε καλλιτεχνικά επαγγέλματα ευρέως φάσματος), κατά την φοίτησή του στη σχολή Δοξιάδη, στα πλαίσια επίσκεψης σπουδαστών για ζωγραφική το 1973-4, υπό τον καθηγητή κύριο Γιάννη Παρμακέλη (κορυφαίος γλύπτης, μέλος της Ακαδημίας Αθηνών κ.α.). Την εμφάνισε ο ίδιος σε σκοτεινό θάλαμο, που διέθετε  εκείνη την εποχή! (Ευχαριστώ για την πληροφορία και την ευγενική παραχώρηση)

Περίοδος εγκατάλειψης, κοντινή λήψη κύριας όψης - εισόδου. Την φωτογραφία έβγαλε ο κύριος Κώστας Ζερμπίνος (διαπρεπής καριέρα σε καλλιτεχνικά επαγγέλματα ευρέως φάσματος), κατά την φοίτησή του στη σχολή Δοξιάδη, στα πλαίσια επίσκεψης σπουδαστών για ζωγραφική το 1973-4, υπό τον καθηγητή κύριο Γιάννη Παρμακέλη (κορυφαίος γλύπτης, μέλος της Ακαδημίας Αθηνών κ.α.). Την εμφάνισε ο ίδιος σε σκοτεινό θάλαμο, που διέθετε  εκείνη την εποχή! (Ευχαριστώ για την πληροφορία και την ευγενική παραχώρηση)
Περίοδος εγκατάλειψης, σημαντικότατη λεπτομέρεια εσωτ. διακόσμου. Την φωτογραφία έβγαλε ο κύριος Κώστας Ζερμπίνος (διαπρεπής καριέρα σε καλλιτεχνικά επαγγέλματα ευρέως φάσματος), κατά την φοίτησή του στη σχολή Δοξιάδη, στα πλαίσια επίσκεψης σπουδαστών για ζωγραφική το 1973-4, υπό τον καθηγητή κύριο Γιάννη Παρμακέλη (κορυφαίος γλύπτης, μέλος της Ακαδημίας Αθηνών κ.α.). Την εμφάνισε ο ίδιος σε σκοτεινό θάλαμο, που διέθετε  εκείνη την εποχή! (Ευχαριστώ για την πληροφορία και την ευγενική παραχώρηση)

Περίοδος εγκατάλειψης, σημαντικότατη λεπτομέρεια εσωτ. διακόσμου. Την φωτογραφία έβγαλε ο κύριος Κώστας Ζερμπίνος (διαπρεπής καριέρα σε καλλιτεχνικά επαγγέλματα ευρέως φάσματος), κατά την φοίτησή του στη σχολή Δοξιάδη, στα πλαίσια επίσκεψης σπουδαστών για ζωγραφική το 1973-4, υπό τον καθηγητή κύριο Γιάννη Παρμακέλη (κορυφαίος γλύπτης, μέλος της Ακαδημίας Αθηνών κ.α.). Την εμφάνισε ο ίδιος σε σκοτεινό θάλαμο, που διέθετε  εκείνη την εποχή! (Ευχαριστώ για την πληροφορία και την ευγενική παραχώρηση)
Περίοδος εγκατάλειψης. Ο Κώστας Ζερμπίνος (διαπρεπής καριέρα σε καλλιτεχνικά επαγγέλματα ευρέως φάσματος), κατά την φοίτησή του στη σχολή Δοξιάδη, ζωγραφίζει το "Χρυσάνθεμον", στα πλαίσια επίσκεψης σπουδαστών για ζωγραφική το 1973-4, υπό τον καθηγητή κύριο Γιάννη Παρμακέλη (κορυφαίος γλύπτης, μέλος της Ακαδημίας Αθηνών κ.α.). (Ευχαριστώ για την πληροφορία και την ευγενική παραχώρηση)


Μετά την αποκατάσταση.

Zoom στο χαμένο συντριβάνι.

Φωτογραφίες που δείχνουν τον περιβάλλοντα χώρο σήμερα και για κατανόηση του σχεδίου στην κάτοψη.















ΠΗΓΕΣ ΚΑΙ ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • Έρευνα - ανάλυση Δ.Χ.Κ. Απαγορεύεται η αποθήκευση, η αναδημοσίευση και κάθε χρήση πλην της ανάγνωσης στο neoclassicalgreece.blogspot.gr και της παραπομπής προς την παρούσα σελίδα με δική σας εισαγωγή - περιγραφή. Οποιαδήποτε αναπαραγωγή με παρόμοιο τρόπο (πληροφορίες, ανάλυση, δομή) μπορεί να θεωρηθεί κλοπή πνευματικής ιδιοκτησίας.
  • Σήμανση "Αποκλειστικό": Το θέμα προσεγγίζεται με ιδιαιτέρως αναλυτικό ή διαφορετικό τρόπο πρώτη φορά εδώ, σε σύγκριση με ότι σχετικό έχει ήδη δημοσιευθεί.
  • Χρήση περιεχομένου τρίτων: Γίνεται με τον μέγιστο δυνατό σεβασμό, χωρίς διάθεση οικειοποίησης. Θεωρούμε ότι η χρήση του εδώ το αξιοποιεί στο μέγιστο. Γνήσιοι κάτοχοι - δημιουργοί - πηγές, όπου είναι σαφή και γνωστά σε εμάς, αναγράφονται.
  •  Γίνεται προσπάθεια για αξιόπιστες πληροφορίες και σύννομες δημοσιεύσεις. Περισσότερα στη σελίδα "Νομικά & Όροι". 
  • © neoclassicalgreece.blogspot.gr. Any use of content except of viewing it  here or redirecting to this page  is not allowed.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου