Μέρος του αφιερώματος στον Theophlil Hansen. Μερικά περιέργως ομοιάζοντα στην Ελλάδα με έργα του στο εξωτερικό.
Υπήρξε γεννήτορας του ελληνικού νεοκλασσικισμού, που μελετώντας τα
γνήσια Ελληνικά μνημεία στην αρχή της καριέρας του, δημιούργησε
μερικά από τα σημαντικότερα, παγκοσμίως γνωστά νεοκλασσικά κτίρια, σε Ελλάδα &Αυστρία. Useful Information for English speaking Visitors (more pictures inside):
Part of our tribute for Theophil Hansen. 4 interesting cases of projects in Greece (of unknown or other architects ), that have similarities with Hansen's works in Austria, according to our research. He has been a main generator of the Greek
neoclassical standards, who studied the classic Greek monuments at the
start of his career in Athens and created some of the most important
and worldwide known, neoclassical buildings in Greece & Austria.
Για αυτό το άρθρο
Στα βιογραφικά και στο έργο στο εξωτερικό παρουσιάζεται ενδεικτικά, το ότι ο Ziller πήρε πολλά και διάφορα στοιχεία από τον Hansen, με παραδείγματα κεντρικά Αθηναϊκά κτίρια. (Επαναλαμβάνουμε και εδώ ότι ο Ziller εστάλη από τον Hansen στην Αθήνα, θεωρείται μαθητής του και υπήρξε δια βίου συνεργάτης του, ως επιβλέπων των έργων του στην Αθήνα).
Σε αυτό το άρθρο παρουσιάζουμε 4 πιο δυσεύρετες αλλά μάλλον πολύ ενδιαφέρουσες περιπτώσεις ομοιαζόντων έργων σε Ελλάδα με έργα του Hansen στο εξωτερικό, που εντοπίστηκαν κατά την έρευνα. Δύο εξ' αυτών μάλιστα, μάλλον δεν αφορούν τον Ziller, αλλά άλλους. Τα επισημαίνουμε απλά, χωρίς να γνωρίζουμε πόσο ευσταθούν κ.λ.π.. Σίγουρα πάντως αποτελούν άλλη μια ένδειξη της βαθιάς επιρροής του Hansen στο νεοκλασσικισμό της Ελλάδας.
Σημαντική σημείωση: Παρουσιάζονται εδώ με κύριο το σενάριο άλλοι να μιμήθηκαν - ακολούθησαν τον Hansen, ωστόσο υπενθυμίζεται οτι ο γράφων διατηρεί αμφιβολίες για το κατά πόσο το έργο του στην Ελλάδα περιορίζεται στα λίγα καταγεγραμμένα, σημαντικά κτίρια τύπου Ζάππειο, Ακαδημία κ.λ.π.
1. Μέγαρο Μαξίμου, όπως... Villa Hansen;
Μέγαρο Μαξίμου: 1912 & 1921 εκτέλεση σε δύο φάσεις, από Έλληνες αρχιτέκτονες, Αθήνα. (Σύμφωνα με τον Κ. Μπίρη και τον Κυδωνιάτη, είναι ο Αναστάσιος Χέλμης, ενώ σύμφωνα με τον Καμπάνη ο Αναστάσιος Μεταξάς.
Villa Hansen: Άγνωστη Χρονολογία, Αρχιτέκτων Theophil Hansen, Pressbaum, εκτός κέντρου Βιέννης.
Ομοιότητες: Γενική φόρμα κύριας όψης, εξωτερικά διακοσμητικά σύνολα.
Σχόλια: Παρά τις αρκετές διαφορές, αν έβαζες μια επιλεγμένη φωτογραφία του κτιρίου της Αυστρίας σε ένα άρθρο Ελληνικής πολιτικής, μπορεί και να το καταλάβαιναν ελάχιστοι!
2. Πύργος Βασιλίσσης Αμαλίας όπως... Schloss Hernstein;
Σχόλια: Τα βασικά κτίρια είναι τελείως διαφορετικά και το κοινό τους είναι απλά ο νεογοτθικός ρυθμός. Ο τύπος της πύλης συνηθιζόταν γενικώς στην Ευρώπη με παραλλαγές. Για το ότι αρχιτέκτων του πύργου Βασιλίσσης είναι ο Boulanger, εντοπίσθηκαν ενυπόγραφα σχέδια μόνο των εσωτερικών διακοσμήσεων, ενώ κάποιοι αναφέρουν ότι "φέρεται ως". Πάντως οι χρονολογίες και η εν λόγω ομοιότητα σίγουρα γεννούν πολλά σενάρια (μέχρι και να είναι από τις λίγες περιπτώσεις που ο Hansen πήρε την ιδέα από την Ελλάδα και όχι το αντίστροφο).
3. Oικία Αξελού όπως... Villa Kratzer;
Οικία Αξελού: Περί το1880, αρχιτέκτων άγνωστος. Πειραιάς, Καστέλλα, Ακτή Δηλαβέρη.
Villa Kratzer: 1863, αρχιτέκτων Theophil Hansen, εκτός κέντρου Βιέννης.
Ομοιότητες: Αναλογίες, εμφανείς ξυλοδοκοί και παράθυρα πύργου (στην Καστέλλα είναι δώμα). Ισόγεια βεράντα στην πρόσοψη με εμφανή λιθοδομή.
4. Πύργος Οριγώνη όπως... Russenvilla;
Πύργος Οριγώνη: Εκτ. δεκ. 1870, αρχιτέκτων άγνωστος (δημόσια τουλάχιστο), Πειραιάς, Καστέλλα, Ακτή Βοτσαλάκια.
Russenvilla (Ρώσικη βίλα): ~1852, Αρχιτέκτων Theophil Hansen, Τraunkirchen, Αυστρία.
Ομοιότητες: Σχήμα κάτοψης σχεδόν σταυρός με παράπλευρο πύργο, εμφανής λιθοδομή (άλλου μοτίβου), μικρά μπαλκονάκια, ιστός σημαιών και παραθυράκια - καμάρες στους πύργους, όμοιας κλίσης στέγες κ.λ.π.
Σχόλια: Υπάρχουν εξίσου μεγάλες διαφορές αλλά και ομοιότητες. Το Αυστριακό κτίριο είναι μια παραλίμνια, σε ύψωμα, οικία Ρωσίδας πριγκίπισσας, που οι Αυστριακοί το θεωρούν βυζαντινής τάσης (η λιθοδομή είναι όντως κάπως βυζαντινού τύπου και φέρει και έναν μεταλλικό δικέφαλο αετό). Το Ελληνικό είναι παραθαλάσσιο, σε ύψωμα και θεωρείται Ευρωπαϊκού τύπου (η λιθοδομή είναι όντως Γαλλικού τύπου). Ελάχιστα πιο πέρα προς Πειραιά υπάρχει η συνοικία Ziller, όπου διέμεινε και έκτισε σειρά κτιρίων. Άρα πιθανώς και ο πύργος να είναι έργο του, για το οποίο πήρε στοιχεία από το κτίριο του Hansen στην Αυστρία. Πάντως ο πύργος της Καστέλλας είναι μακράν ωραιότερος και κατά τη γνώμη του γράφοντος από τα ωραιότερα κτίρια όχι μόνο στον Πειραιά αλλά πανελληνίως.
Δείτε: Ιστορικό -φωτογραφικό άρθρο για τον πύργο Οριγώνη από το Mlp blog, εδώ.
Λοιπά άρθρα για τον Θεόφιλο Χάνσεν
1. Κεντρικό βιογραφικό, αντικείμενα, ανάλυση έργου.
2. Έργα στην Ελλάδα.
3. Έργα εκτός Ελλάδος.
4. Τα κτίριά του για τους Σίνα στην Αυστρία.
5. (Είστε εδώ) 4 δυσεύρετες περιπτώσεις έργων στην Ελλάδα, που μοιάζουν με έργα του στην Αυστρία.
6. Έκθεση για τον Χάνσεν στο ίδρυμα Θεοχαράκη, Αθήνα, 2014 - 2015.
ΠΗΓΕΣ ΚΑΙ ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
Για αυτό το άρθρο
Στα βιογραφικά και στο έργο στο εξωτερικό παρουσιάζεται ενδεικτικά, το ότι ο Ziller πήρε πολλά και διάφορα στοιχεία από τον Hansen, με παραδείγματα κεντρικά Αθηναϊκά κτίρια. (Επαναλαμβάνουμε και εδώ ότι ο Ziller εστάλη από τον Hansen στην Αθήνα, θεωρείται μαθητής του και υπήρξε δια βίου συνεργάτης του, ως επιβλέπων των έργων του στην Αθήνα).
Σε αυτό το άρθρο παρουσιάζουμε 4 πιο δυσεύρετες αλλά μάλλον πολύ ενδιαφέρουσες περιπτώσεις ομοιαζόντων έργων σε Ελλάδα με έργα του Hansen στο εξωτερικό, που εντοπίστηκαν κατά την έρευνα. Δύο εξ' αυτών μάλιστα, μάλλον δεν αφορούν τον Ziller, αλλά άλλους. Τα επισημαίνουμε απλά, χωρίς να γνωρίζουμε πόσο ευσταθούν κ.λ.π.. Σίγουρα πάντως αποτελούν άλλη μια ένδειξη της βαθιάς επιρροής του Hansen στο νεοκλασσικισμό της Ελλάδας.
Σημαντική σημείωση: Παρουσιάζονται εδώ με κύριο το σενάριο άλλοι να μιμήθηκαν - ακολούθησαν τον Hansen, ωστόσο υπενθυμίζεται οτι ο γράφων διατηρεί αμφιβολίες για το κατά πόσο το έργο του στην Ελλάδα περιορίζεται στα λίγα καταγεγραμμένα, σημαντικά κτίρια τύπου Ζάππειο, Ακαδημία κ.λ.π.
1. Μέγαρο Μαξίμου, όπως... Villa Hansen;
Μέγαρο Μαξίμου: 1912 & 1921 εκτέλεση σε δύο φάσεις, από Έλληνες αρχιτέκτονες, Αθήνα. (Σύμφωνα με τον Κ. Μπίρη και τον Κυδωνιάτη, είναι ο Αναστάσιος Χέλμης, ενώ σύμφωνα με τον Καμπάνη ο Αναστάσιος Μεταξάς.
Villa Hansen: Άγνωστη Χρονολογία, Αρχιτέκτων Theophil Hansen, Pressbaum, εκτός κέντρου Βιέννης.
Ομοιότητες: Γενική φόρμα κύριας όψης, εξωτερικά διακοσμητικά σύνολα.
Σχόλια: Παρά τις αρκετές διαφορές, αν έβαζες μια επιλεγμένη φωτογραφία του κτιρίου της Αυστρίας σε ένα άρθρο Ελληνικής πολιτικής, μπορεί και να το καταλάβαιναν ελάχιστοι!
2. Πύργος Βασιλίσσης Αμαλίας όπως... Schloss Hernstein;
Πύργος Βασιλίσσης: 1854 τα εγκαίνια, αρχιτέκτων o Γάλλος Francois Boulanger (της παλαιάς Βουλής), Ίλιον, Αττική.
Schloss Hernstein: 1856-1880, αρχιτέκτων Theophil Hansen, βορειοδυτική Αυστρία.
Ομοιότητες: Κεντρική πύλη. Σχόλια: Τα βασικά κτίρια είναι τελείως διαφορετικά και το κοινό τους είναι απλά ο νεογοτθικός ρυθμός. Ο τύπος της πύλης συνηθιζόταν γενικώς στην Ευρώπη με παραλλαγές. Για το ότι αρχιτέκτων του πύργου Βασιλίσσης είναι ο Boulanger, εντοπίσθηκαν ενυπόγραφα σχέδια μόνο των εσωτερικών διακοσμήσεων, ενώ κάποιοι αναφέρουν ότι "φέρεται ως". Πάντως οι χρονολογίες και η εν λόγω ομοιότητα σίγουρα γεννούν πολλά σενάρια (μέχρι και να είναι από τις λίγες περιπτώσεις που ο Hansen πήρε την ιδέα από την Ελλάδα και όχι το αντίστροφο).
3. Oικία Αξελού όπως... Villa Kratzer;
Οικία Αξελού: Περί το1880, αρχιτέκτων άγνωστος. Πειραιάς, Καστέλλα, Ακτή Δηλαβέρη.
Villa Kratzer: 1863, αρχιτέκτων Theophil Hansen, εκτός κέντρου Βιέννης.
Ομοιότητες: Αναλογίες, εμφανείς ξυλοδοκοί και παράθυρα πύργου (στην Καστέλλα είναι δώμα). Ισόγεια βεράντα στην πρόσοψη με εμφανή λιθοδομή.
Σχόλια: Στην πρώτη ματιά τα κτίρια μοιάζουν άσχετα και όμως έχουν 2 πολύ συγκεκριμένα κοινά στοιχεία... Υπενθυμίζουμε ότι ο Ziller είχε έντονη παρουσία στην Καστέλλα της εποχής και μετά και από αυτό η οικία Αξελού μπορεί να είναι έργο του.
Δείτε: Το άρθρο μας για την οκία Αξελού εδώ.
Δείτε: Το άρθρο μας για την οκία Αξελού εδώ.
Στην Ελλάδα αυτός ο τύπος κιγκλιδωμάτων έμπαινε συνήθως σε σκάλες. Σε μεγάλες βεράντες έμπαιναν άλλα. Τυχαία η ύπαρξη του ίδιου τύπου στο κτίριο της Aυστρίας; |
Πύργος Οριγώνη: Εκτ. δεκ. 1870, αρχιτέκτων άγνωστος (δημόσια τουλάχιστο), Πειραιάς, Καστέλλα, Ακτή Βοτσαλάκια.
Russenvilla (Ρώσικη βίλα): ~1852, Αρχιτέκτων Theophil Hansen, Τraunkirchen, Αυστρία.
Ομοιότητες: Σχήμα κάτοψης σχεδόν σταυρός με παράπλευρο πύργο, εμφανής λιθοδομή (άλλου μοτίβου), μικρά μπαλκονάκια, ιστός σημαιών και παραθυράκια - καμάρες στους πύργους, όμοιας κλίσης στέγες κ.λ.π.
Σχόλια: Υπάρχουν εξίσου μεγάλες διαφορές αλλά και ομοιότητες. Το Αυστριακό κτίριο είναι μια παραλίμνια, σε ύψωμα, οικία Ρωσίδας πριγκίπισσας, που οι Αυστριακοί το θεωρούν βυζαντινής τάσης (η λιθοδομή είναι όντως κάπως βυζαντινού τύπου και φέρει και έναν μεταλλικό δικέφαλο αετό). Το Ελληνικό είναι παραθαλάσσιο, σε ύψωμα και θεωρείται Ευρωπαϊκού τύπου (η λιθοδομή είναι όντως Γαλλικού τύπου). Ελάχιστα πιο πέρα προς Πειραιά υπάρχει η συνοικία Ziller, όπου διέμεινε και έκτισε σειρά κτιρίων. Άρα πιθανώς και ο πύργος να είναι έργο του, για το οποίο πήρε στοιχεία από το κτίριο του Hansen στην Αυστρία. Πάντως ο πύργος της Καστέλλας είναι μακράν ωραιότερος και κατά τη γνώμη του γράφοντος από τα ωραιότερα κτίρια όχι μόνο στον Πειραιά αλλά πανελληνίως.
Δείτε: Ιστορικό -φωτογραφικό άρθρο για τον πύργο Οριγώνη από το Mlp blog, εδώ.
Λοιπά άρθρα για τον Θεόφιλο Χάνσεν
2. Έργα στην Ελλάδα.
3. Έργα εκτός Ελλάδος.
4. Τα κτίριά του για τους Σίνα στην Αυστρία.
5. (Είστε εδώ) 4 δυσεύρετες περιπτώσεις έργων στην Ελλάδα, που μοιάζουν με έργα του στην Αυστρία.
6. Έκθεση για τον Χάνσεν στο ίδρυμα Θεοχαράκη, Αθήνα, 2014 - 2015.
ΠΗΓΕΣ ΚΑΙ ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
- Έρευνα - ανάλυση Δ.Χ.Κ. Απαγορεύεται η αποθήκευση, η αναδημοσίευση και κάθε χρήση πλην της ανάγνωσης στο neoclassicalgreece.blogspot.gr και της παραπομπής προς την παρούσα σελίδα με δική σας εισαγωγή - περιγραφή. Οποιαδήποτε αναπαραγωγή με παρόμοιο τρόπο (συμπεράσματα, ανάλυση, δομή) μπορεί να θεωρηθεί κλοπή πνευματικής ιδιοκτησίας.
- Χρήση περιεχομένου τρίτων: Γίνεται με τον μέγιστο δυνατό σεβασμό, χωρίς διάθεση οικειοποίησης. Θεωρούμε ότι η χρήση του εδώ το αξιοποιεί στο μέγιστο. Γνήσιοι κάτοχοι - δημιουργοί - πηγές, όπου είναι σαφή και γνωστά σε εμάς, αναγράφονται. Οποιοσδήποτε διαφωνεί με αυτά μπορεί φυσικά να ζητήσει την αφαίρεση του υλικού του, η οποία θα γίνει σεβαστή.
- Σήμανση "Αποκλειστικό": Το θέμα δημοσιεύθηκε εδώ για πρώτη φορά με τόσο αναλυτικό περιεχόμενο και περιέχει στοιχεία, συμπεράσματα και υλικό, που δημοσιεύονται για πρώτη φορά στο ελληνικό και εν μέρει το διεθνές διαδίκτυο.
- Γίνεται προσπάθεια για αξιόπιστες πληροφορίες και σύννομες δημοσιεύσεις. Περισσότερα στη σελίδα "Νομικά & Όροι".
- © neoclassicalgreece.blogspot.gr. Any use of content except of viewing it here or redirecting to this page is not allowed. This article, contains high quality - extended content for the average web standards, that couldn't be published without the extended use of many pictures that do not belong to us. If any original owner does not wish his content to be shown here, keeps the right to contact us and ask for it's removal.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου