Αρχιτέκτονες: Θεόφιλος Χάνσεν. Τα κτίρια του στην Αυστρία για την οικογένεια Σίνα, που καθόρισε απόλυτα την εξέλιξή του. (4 από 5)

Μέρος του αφιερώματος στον Theophlil Hansen. Τα κτίρια του Δανού αρχιτέκτονα για την οικογένεια Σίνα στην Αυστρία. Υπήρξε γεννήτορας του ελληνικού νεοκλασσικισμού, που μελετώντας τα γνήσια Eλληνικά μνημεία στην αρχή της καριέρας του, δημιούργησε μερικά από τα σημαντικότερα, παγκοσμίως γνωστά νεοκλασσικά κτίρια, σε Ελλάδα &Αυστρία. Useful Information for English speaking Visitors (more pictures inside): Part of our tribute for Theophil Hansen. His buildings in Austria for the very rich Greek family of Sinas, that influenced decisively his successful course. George Sinas gave him the opportunity to start his career with the very important observatory of Athens and later called him in Austria and helped him to work and to acquire the necessary interfaces, that were important to manage finally to create his most famous buildings in Vienna. The building of  the Athens Academy that was a donation o Simon (George) Sinas kept his connection with Greece, while he was living in Austria. For the supervision of this building, Hansen brought in Athens his student - cooperator Ernst Ziller, who based on Hansen's lines, is nowadays considered as the most important and productive architect of the Greek neoclassicism.





Γεώργιος Σ. Σίνας (1783 - 1856)

Ο Γεώργιος Σίνας καταγόταν από την Μοσχόπολη της Β. Ηπείρου. Από μικρή ηλικία έμεινε ορφανός από μητέρα και μεγάλωσε με τη της θεία του στις Σέρρες. Κατά το 1790, βρίσκεται μαζί με τον πατέρα του στην Βιέννη, όπου ολοκλήρωσε τις βασικές του σπουδές και στα  είκοσι έγινε συνέταιρος στις επιχειρήσεις του. Η επιχειρηματική του πορεία και το που έφτασε από άποψη οικονομικών μεγεθών αλλά και δράσης - επιρροής, ξεπερνούν το εντυπωσιακό. Υπήρξε ευεργέτης του νεοσύστατου Ελληνικού κράτους, χρηματοδοτώντας μεταξύ άλλων την κατασκευή Αθηναϊκών κτιρίων όπως το Αστεροσκοπείο, το Λύκειο Θηλέων της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας (Αρσάκειο), το Πανεπιστήμιο Αθηνών, το Οφθαλμιατρείο Αθηνών κ.ά. Τιμήθηκε από Ελλάδα και Αυστρία. Πλήρης βιογραφία εδώ.

Γεώργιος Σίνας
























Ο Σίμων Γ. Σίνας (1810-1876)

Εντυπωσιάζει το ότι πολιτογραφήθηκε Έλληνας, εκπροσώπησε και ευεργέτησε την Ελλάδα, ενώ επισήμως αναφέρεται ότι δεν  ήρθε ποτέ στη χώρα. Ανέλαβε τις επιχειρήσεις και την κολοσσιαία περιουσία του πατέρα του. Διετέλεσε υπουργός σε διάφορες Ευρωπαϊκές χώρες. Υπήρξε μέγας ευεργέτης και για την Αυστροουγγαρία και για την Ελλάδα, χρηματοδοτώντας μεταξύ άλλων την κατασκευή της Ακαδημίας Αθηνών. Το κοινωνικό και φιλότεχνο έργο του συνέχισε μετά το θάνατό του η σύζυγός του Ιφιγένεια Σίνα (Γκίκα, 1815-1884), η τελευταία των ευεργετών της οικογένειας (συνέχισε έργα και φιλανθρωπίες και στην Ελλάδα). Ο Σίμων τιμήθηκε από Ελλάδα και Αυστρία. Ένας κρατήρας στη Σελήνη (φεγγάρι) φέρει τιμητικά το επώνυμό του! Πλήρης βιογραφία εδώ


Σίμων Σίνας

Σίμων Σίνας

Ο Σίμων Σίνας και σύζυγος του Ιφιγένεια Σίνα (Γκίκα). Αναμνηστικό μετάλλιο του 1976 (Ν. Περαντινός) για τα 100 χρόνια από το θάνατο του Σίμωνος και τα 50ά γενέθλια της Ακαδημίας Αθηνών.



Η καθοριστική σχέση του Th. Hansen με την οικογένεια Σίνα

Στο βιογραφικό άρθρο εξιστορείται πως οι Έλληνες επιφανείς επιχειρηματίες της Βιέννης Γεώργιος Σίνας και ο γιος του Σίμων, έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην δια βίου πορεία και επιτυχία του Th. Hansen. Με το έργο του Αστεροσκοπείου Αθηνών, έγινε η γνωριμία με τον Γεώργιο Σίνα, ο οποίος του έδωσε την ευκαιρία να ξεκινήσει τη διεθνή καριέρα του στην Αθήνα, με ένα από τότε σημαντικό κτίριο. Σύντομα τον κάλεσε στη Βιέννη, όπου ουσιαστικά του βρήκε δουλειά σε ένα ήδη επιτυχημένο αρχιτεκτονικό γραφείο, του ανέθεσε την Ελληνορθόδοξη εκκλησία και συνέβαλε στην γνωριμία του με κύκλους, που ήταν απαραίτητοι για το έργα που επακολούθησαν. Η οικογένεια Σίνα συνέχισε ταυτόχρονα να του αναθέτει έργα στην Ελλάδα και μετά την μόνιμη εγκατάστασή του στην Αυστρία (π.χ. Ακαδημία Αθηνών από Σίμωνα). Όπως ήταν επόμενο σε αυτόν ανατέθηκαν και βασικά ιδιωτικά κτίρια της οικογένειας. Τα ακόλουθα δύο, είναι τα επισήμως καταγεγραμμένα, ωστόσο μπορεί να υπήρξαν και άλλες συνεργασίες τους, καθώς οι Σίνα διέθεταν και διαχειρίζονταν πολλά ακίνητα.




1859 - 1860: Μέγαρο Σίνα (Palais Sina)

To 1859 ο Γεώργιος Σίνας αναθέτει στον Th. Hansen το επιχειρηματικό του μέγαρο. Τότε o Theophilus έχει συμπληρώσει 13 χρόνια στη Βιέννη και έχει εκτελέσει μια πολύ καλή σειρά έργων - δεν έχει όμως ξεκινήσει να φτιάχνει ακόμα εκείνα τα κτίρια, για τα οποία δοξάζεται ακόμα.

Το μέγαρο Σίνα ήταν
στην ουσία μια σχεδιαστική και διακοσμητική αναδιαμόρφωση του προϋπάρχοντος Palais Fellner, που αγόρασε ο Γ. Σίνας το 1814. Από τα ντοκουμέντα φαίνεται ότι δεν πρέπει να έκανε ιδιαίτερες παρεμβάσεις στην εξωτερική φόρμα του κτιρίου (αναφέρεται ωστόσο κατεδάφιση τμήματος), παρ' όλα αυτά είναι σαφής η εξωτερική διακοσμητική του παρέμβαση. Το λόμπι και κάποια από τα δωμάτια στους επάνω ορόφους είχαν τοιχογραφίες - οροφογραφίες από τους Karl Rahl και Eduard Bitterlich.  

Μετά το θάνατο του Σίμωνος, το κληρονόμησε η σύζυγός του Ιφιγένεια και εν συνεχεία μια από τις 4 κόρες του η Αναστασία (1838 - 1889), σύζυγος του Victor Aegidius von Wimpffen. Η περιουσία του Σίνα σταδιακά συρρικνώνεται από τον διαμοιρασμό και την διαχείριση των γαμπρών. Το μέγαρο παρακμάζει μετά το Α' παγκόσμιο πόλεμο και αναφέρεται ότι πωλείται από τον κληρονόμο Count Wimpffen, το 1932. Βομβαρδίστηκε το 1945 και το 1948 τα συντρίμμια του χρησιμοποιήθηκαν ως σκηνικό για την ταινία "The Third Man". Αργότερα κατεδαφίστηκε και αντικαταστάθηκε από ένα απλό κτίριο κατοικιών με καταστήματα. (Στα θεμέλια ανακαλύφθηκαν υπολείμματα ρωμαϊκών λουτρών)

Με το κτίριο αυτό δόθηκε για πρώτη φορά στον Th. Hansen η ευκαιρία να εφαρμόσει κυρίως διακοσμητικά τον προσωπικό του "πειστικό", ελληνογενή νεοκλασσικισμό, στη Βιέννη. Αυτή η γραμμή συμπληρώθηκε και ουσιαστικά αρχιτεκτονικά με το επόμενό έργο του, το κτίριο Heinrichshof του 1861. Την εφάρμοσε στα μεταγενέστερα σημαντικότερα κτίριά του και την μιμήθηκαν πολλοί, ώστε τελικά να φτάσει να θεωρείται ως μια από τις βασικότερες της παλιάς Βιέννης, η οποία θαυμάζεται αρχιτεκτονικά παγκοσμίως.

Δείτε ακόμη: Τα ερείπια στην ταινία του 1948 εδώ.

To κτίριο πριν τις παρεμβάσεις Hansen, εξωτερικά.






1935: Η μοναδική φωτογραφία που κυκλοφορεί με το κτίριο αναδιακοσμημένο από τον Hansen.

H Αναστασία Σίνα  (1838 - 1889) και ο σύζυγος του Victor Aegidius von Wimpffen. Ήταν η κόρη εκ των τεσσάρων του Σίμωνος και της Ιφιγένειας που κληρονόμησε το μέγαρο.

Πίνακας από το εσωτερικό, προσέξτε τον αρχαίο ναό.
1946, μετά το βομβαρδισμό του 1945.

Ψάχνοντας μια φωτογραφία για το διάδοχο κτίριο, βρήκαμε ότι τον Απρίλιο του 2014, επλήγη από έκρηξη και φωτιά με ένα 23χρονο θύμα. Δεν ήταν η κατάρα του Σίνα, ήταν ή ατύχημα ή εκδίκηση ενός ενοικιαστή στο μισθωτή του.







1870-1874: Η εξοχική έπαυλη Σίνα στο Ραπόλντενκιρχεν (Schloss Rappoltenkirchen)


Αρχικά επαναλαμβάνεται ότι η οικογένεια Σίνα κατείχε πολλά και εντυπωσιακά ακίνητα σε πολλές χώρες. To συγκεκριμένο αγοράστηκε το 1814 (ή 1821) από τον Γεώργιο Σίνα, και ήταν αρχικά ένα παμπάλαιο μεσαιωνικό καστέλο. Χρησιμοποιήθηκε διαχρονικά και ως εξοχική και ως κύρια κατοικία μελών της οικογένειας. Το 1870 ο Σίμων ανέθεσε την ανακατασκευή του στον Th. Hansen. Τότε o αρχιτέκτονας είχε συμπληρώσει 24 χρόνια στη Βιέννη και είχε ήδη φτιάξει σημαντικά κτίρια, στα οποία είχε εφαρμόσει τη νεοκλασσική του γραμμή.

Αυτή τη γραμμή εφαρμόζει και σε αυτή την εκ βάθρων ανακατασκευή στην εξοχική περιοχή Ραπόλντενκιρχεν, πλησίον της Βιέννης. Διακοσμητικά και αυτό το κτίριο έχει πάμπολλα στοιχεία εσωτερικά και εξωτερικά,που θυμίζουν τον νεοκλασσικσμό που εφαρμόστηκε στην Ελλάδα. Σχεδιαστικά, κράτησε βασικά στοιχεία του προηγούμενου κτιρίου, όπως ο πύργος και η μεσαιωνική τάφρος. Βασική παρέμβαση του Hansen είναι σίγουρα το κεντρικό αίθριο, που επέλεγε να έχουν τα περισσότερα κτίριά του και εδώ διακρίνουμε να περιέχει και την κεντρική σκάλα (πλην λάθους), με περιμετρικούς εξώστες και κιονοστοιχίες. Στο πανέμορφο πλαίσιο με τα μπαλούστρα πάνω στη στέγη υπάρχει γυάλινη κατασκευή στέγασης του αιθρίου.

Το κτίριο από τον Σίμωνα φέρεται να πέρασε στην κόρη του (από τις 4) Ελένη Σίνα (1845 - 1893) και τον σύζυγό της  Γρηγόριο Γ. Υψηλάντη (1835 - 1886), διάδοχο Σ. Σίνα στην εκπροσώπηση της Ελλάδος και απόγονο του αδελφού του Ποντιακής καταγωγής, πρίγκηπα και αρχηγού της Φιλικής Εταιρείας, Αλέξανδρου Υψηλάντη (1792-1828). Στο Β' παγκόσμιο πόλεμο χρησιμοποιήθηκε από τους Γερμανούς. Ο εγγονός της κόρης του Σίμωνος, Αλέξανδρος Εμμ. Υψηλάντης (ο Γ', 1907 - 1994),  ήταν και ο τελευταίος Έλληνας κληρονόμος - ιδιοκτήτης, που το πούλησε πριν αποβιώσει στην Eva Buschmann. Το 1996 πέρασε στον Erich Fach και μετά από μια αρκετά μεγάλη περίοδο εγκατάλειψης με αρκετές φθορές, αποκαταστάθηκε τελικώς περί το 2010. Το κτίριο αποτελεί διαχρονικά το σήμα κατατεθέν της περιοχής του και σήμερα χρησιμοποιείται για γάμους και άλλα τινά...

Η Ελένη Σίνα, ο σύζυγός της Γρηγόριος Υψηλάντης και ο γιος τους Εμμανουήλ, που παρέδωσε το κτίριο στον γιο του Αλέξανδρο, τον τελευταίο κληρονόμο.



Το παρεκκλήσιο - μαυσωλείο στο Rappoltenkirchen

Σε δασώδη έκταση στον λοφίσκο που γειτνιάζει με το κτίριο κτίστηκε το 1854 ένα παρεκκλήσιο - μαυσωλείο. Το μαυσωλείο ήταν επιπλέον χώρος ενσωματωμένος στο παρεκκλήσιο, πίσω από το Ιερό Βήμα και περιείχε τις σαρκοφάγους μελών της οικογενείας. Τα λείψανα, μεταφέρθηκαν εκεί από το  ιστορικό νεκροταφείο Ζανκτ Μαρξ (Sankt Marx) της Βιέννης, μετά την ανέγερση. Το 1945, κατοχικές δυνάμεις βεβήλωσαν τις σαρκοφάγους και εξ' αυτού ο τελευταίος κληρονόμος Αλ. Υψηλάντης, έθαψε τις σαρκοφάγους εξωτερικά στο πλάι του παρεκκλησίου. (Πηγή: Γεώρ. Χρ. Τσιγάρας, ο οποίος έχει κάνει ολόκληρη καταγραφή και έρευνα για το παρεκκλήσιο)

Τα λείψανα του ήρωα Αλέξανδρου Υψηλάντη: Αρχικά ήταν στο ιστορικό νεκροταφείο Ζανκτ Μαρξ  της Βιέννης και μεταφέρθηκαν το 1903 στο μαυσωλείο του Rappoltenkirchen. Το1964 μεταφέρθηκαν στην Ελλάδα (σύμφωνα με τους Αυστριακούς στη Θεσσαλονίκη). Σήμερα, το περίτεχνο  μνημείο των λειψάνων  βρίσκεται στο ναό των Παμμεγίστων Ταξιαρχών, στο Πεδίον του Άρεως, με πιθανολογήσεις να είναι έργο Th. Hansen. Περισσότερα εδώ.

Τον Φεβρουάριο του 1996 ελληνικές εφημερίδες καταγράφουν: "Δραματική έκκληση προς την Ακαδημία Αθηνών, να σπεύσει να τιμήσει για μια ακόμη (ΣΣ καθοριστική) φορά τον πρώτο και μέγιστο ευεργέτη της, Σίμωνα Σίνα, φροντίζοντας για την περίσωση και διαφύλαξη των οστών του, απευθύνει ο Ελληνοορθόδοξος Μητροπολίτης Αυστρίας, Εξαρχος Ουγγαρίας και Μεσευρώπης κ. Μιχαήλ. Όπως αναφέρει ο κ. Μιχαήλ σε επιστολή του - έκκληση προς τον πρόεδρο της Ακαδημίας Γιάγκο Πεσματζόγλου (η οποία κοινοποιείται και το δήμαρχο Αθηναίων Δημήτρη Αβραμόπουλο) μέσα στις προσεχείς ημέρες εκτίθεται σε πλειστηριασμό το παλιό θέρετρο της οικογένειας Σίνα και αργότερα των Υψηλάντηδων... Επειδή θεωρείται βέβαιη η μελλοντική κατεδάφιση του παρεκκλησίου και η κατάργηση των τάφων, ο μητροπολίτης κ. Μιχαήλ επισημαίνει στην έκκλησή του πως, αποτελεί εθνικό χρέος η περίσωση και διαφύλαξη των οστών, τουλάχιστον των μεγάλων εθνικών ευεργετών, Γεωργίου Σ. Σίνα και Σίμωνος Γ. Σίνα, του ιδρυτή και δωρητή του Μεγάρου της Ακαδημίας Αθηνών στο ελληνικό κράτος" (το πλήρες από εφημ. "Μακεδονία Θεσσαλονίκη", εδώ).

Δε βρήκαμε στοιχεία για την όποια εξέλιξη του θέματος. Πάντως για πολλούς λόγους, καλό θα ήταν να μείνουν εκεί που είναι, με εξασφαλίσεις περί προστασίας και δυνατότητας επισκεψιμότητας και υπό την επίβλεψη της εκεί Ελληνορθόδοξης Εκκλησίας. 

Αξίζει να δείτε:  Μια καλή σειρά εικόνων πριν την αποκατάσταση 
Σημείωση: Δε βρέθηκαν ούτε καν χαμηλής ποιότητας σύγχρονες φωτογραφίες


To κάστρο όπως ήταν το 1672.

Απίστευτης λεπτομέρειας σχέδια Hansen (αποσπάσματα).


1. Κεντρικό κτίριο 2. Το σημείο του συντριβανιού 3. Στήλη Αγίας Τριάδας και Καθολικός ναός 4. Παρεκκλήσιο - μαυσωλείο.




Στήλη Αγίας Τριάδας (1735) και Καθολικός ναός (16ος αιώνας - αναστήλωση από πολεμικές φθορές το 1816). Η στήλη καταγράφεται παλαιότερη του Σίνα, όμως το "της Αγίας Τριάδας" ίσως να μην είναι τόσο τυχαίο.
1972


Τα τελευταία χρόνια της εγκατάλειψης.


Εσωτερικό πριν την αποκατάσταση. Στην πρώτη εικόνα διακρίνεται οροφή που κατέρρευσε. Βέβαια καμιά σχέση η γενική κατάσταση με αντίστοιχες περιπτώσεις στην Ελλάδα.

Κατά την αποκατάσταση.


Το παρεκκλήσιο - μαυσωλείο. Διακρίνονται οι τάφοι στο πλάι, όπως τους διαμόρφωσε ο τελευταίος κληρονόμος.

Πρόκειται μάλλον για το προ πολλού κενοτάφιο του ήρωα Υψηλάντη στο νεκροταφείο Ζανκτ Μαρξ της Βιέννης, στο οποίο ωστόσο η τοπική ελληνική κοινότητα συνεχίζει να δίνει το παρόν ανά διαστήματα.



Η επιγραφή "SERVARE INTAMINATUM" (Να μείνει άθικτο/ανέπαφο) στα 2 κτίρια, όπως στο Αστεροσκοπείο Αθηνών.

Στην Αθήνα είναι γνωστή η ύπαρξη αυτής της επιτοίχιας επιγραφής πάνω από την είσοδο του Αστεροσκοπείου, που χορήγησε ο Σίνας. Κατά την παρούσα έρευνα βρήκαμε ότι η επιγραφή υπήρχε και στον θυρεό του  Palais Sina (σώζεται στο δυσμετάφραστο "Tor des Federlhofes am Lugeck") και ως επιτοίχια στην πύλη του Schloss Rappoltenkirchen. Η φράση αποτελούσε μέρος του θυρεού των Σίνα, ο οποίος χορηγήθηκε στα πλαίσια και της απόκτησης του τίτλου του βαρόνων από τον αυτοκράτορα της Αυστρίας (Πηγή: Φωτεινή Ασημακοπούλου). Το ότι δόθηκε η συγκεκριμένη φράση πιθανώς  σχετίζεται με την  από τότε ευρεία αναγνώριση, ακόμα και από τα ανάκτορα, της σημαντικότητας και της ισχύος, του έργου των Σίνα. (Ως εκ τούτου άψαχτες αναφορές στην Ελλάδα ότι ήταν δια χειρός Th. Hansen δεν ισχύουν).




Μια Ελληνίδα αντιδήμαρχος Βιέννης στις μέρες μας!

Μετά από όλες αυτές τις δόξες αναφέρουμε απλά ότι είδαμε πως τουλάχιστο κατά το 2012 αντιδήμαρχος της Βιέννης ήταν μια Αθηναία, η Μαρία Βασιλάκου.

 

Λοιπά άρθρα για τον Θεόφιλο Χάνσεν

1. Κεντρικό βιογραφικό, αντικείμενα, ανάλυση έργου. 
2. Έργα στην Ελλάδα.
3. Έργα εκτός Ελλάδος.
4. (Είστε εδώ) Τα κτίριά του για τους Σίνα στην Αυστρία.
5. 4 δυσεύρετες περιπτώσεις έργων στην Ελλάδα, που μοιάζουν με έργα του στην Αυστρία.
6. Έκθεση για τον Χάνσεν στο ίδρυμα Θεοχαράκη, Αθήνα, 2014 - 2015.



ΠΗΓΕΣ ΚΑΙ ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • Έρευνα - ανάλυση Δ.Χ.Κ. Απαγορεύεται η αποθήκευση, η αναδημοσίευση και κάθε χρήση πλην της ανάγνωσης στο neoclassicalgreece.blogspot.gr και της παραπομπής προς την παρούσα σελίδα με δική σας εισαγωγή - περιγραφή. Οποιαδήποτε αναπαραγωγή με παρόμοιο τρόπο (συμπεράσματα, ανάλυση, δομή) μπορεί να θεωρηθεί κλοπή πνευματικής ιδιοκτησίας.
  • Χρήση περιεχομένου τρίτων: Γίνεται με τον μέγιστο δυνατό σεβασμό, χωρίς διάθεση οικειοποίησης. Θεωρούμε ότι η χρήση του εδώ το αξιοποιεί στο μέγιστο. Γνήσιοι κάτοχοι - δημιουργοί - πηγές, όπου είναι σαφή και γνωστά σε εμάς, αναγράφονται. Οποιοσδήποτε διαφωνεί με αυτά μπορεί φυσικά να ζητήσει την αφαίρεση του υλικού του, η οποία θα γίνει σεβαστή. 
  • Σήμανση "Αποκλειστικό": Το θέμα δημοσιεύθηκε εδώ για πρώτη φορά με τόσο αναλυτικό περιεχόμενο και περιέχει στοιχεία, συμπεράσματα και υλικό, που δημοσιεύονται για πρώτη φορά στο ελληνικό και εν μέρει το διεθνές διαδίκτυο.
  •  Γίνεται προσπάθεια για αξιόπιστες πληροφορίες και σύννομες δημοσιεύσεις. Περισσότερα στη σελίδα "Νομικά & Όροι". 
  • © neoclassicalgreece.blogspot.gr. Any use of content except of viewing it  here or redirecting to this page  is not allowed. This article, contains high quality - extended content for the average web standards, that couldn't be published without the extended use of many pictures that do not belong to us. If any original owner does not wish his content to be shown here, keeps the right to contact us and ask for it's removal.
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου