Αθήνα, η Λαϊκή τράπεζα του 1908 στην Πανεπιστημίου, έργο του αρχιτέκτονα του "Ακταίον". Ένα κτίριο "transformers!"


Χαρακτηριστική περίπτωση, που με ντοκουμέντα φαίνεται πόσες φορές μπορεί να αλλοιωθεί ένα αρκετά σημαντικό κτίριο, μέσα σε 90 χρόνια στην Ελλάδα. Useful Information for English speaking Visitors (more pictures inside): A building in Athens center, Panepisthmiou Av. 40, built originally for the old "Popular bank" of Greece, from the architect of the important "Akteon Palace Hotel" in Neo Phalero. In this article we present the impressive number of transformations of the building since 1908, because of it's use, it's position and the luck of understanding it's value. Similiar dome with the central dome of Akteon" and one of the first and few neoclassical buildings constructed with reinforced concrete for highest security as a bank.





Ένα από τα κτίρια που εντυπωσίαζαν πολύ μετά από μια από τις πρώτες αποκαταστάσεις του '80 είναι αυτό στην Πανεπιστημίου 40 (τότε Εθνική Κτηματική). Αυτό με το σύγχρονο κτίριο που το έχει καπακώσει αγχωτικά και που θα ήταν καταλληλότερο μάλλον για την πρεσβεία των Η.Π.Α. στο... Ιράκ! (πάλι καλά που έχει και μια φορά προς τα μέσα). Κανείς δεν φανταζόταν τότε, εντυπωσιαζόμενος από τα αγάλματα στην επίστεψη,  ότι αυτό δεν είχε καμιά σχέση εξωτερικά και και μάλλον και εσωτερικά με το αυθεντικό, που ήταν έργο του  Πάνου Καραθανασόπουλου, του Έλληνα δημιουργού του κορυφαίου Φαληρικού ξενοδοχείου "Ακταίον".

Λίγοι επίσης φαντάζονται ακόμα και σήμερα, πόσο transformation θα μπορούσε να "φάει" ένα τέτοιο κτίριο φιλέτο στην Ελλάδα ελέω business και θέσης και για άποψη! Οι συνεχείς παραποιήσεις ωστόσο, φαίνεται ότι το γλίτωσαν από την πλήρη κατεδάφιση...

Οι φωτογραφίες είναι από την σελίδα facebook "Η ΑΘΗΝΑ ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΧΡΟΝΟ", όπου και υπάρχουν  τακτοποιημένες και  τεκμηριωμένες και τις παρουσιάζουμε σειριακά και σημασμένες ίσα ίσα  για να δείτε μια από τις χαρακτηριστικότερες περιπτώσεις αυτού, που αν ήταν ποινικό αδίκημα, θα λεγόταν "κατά συρροήν ομαδική ασέλγεια σε κτίριο". Θλιβερά νεοελληνικά επιτεύγματα δίπλα στην τριλογία! Πραγματική λύσσα λες και λείψανε ποτέ τα ακίνητα στις τράπεζες και λες και είναι τόσο δύσκολο να φτιάχνεις σύγχρονα κτίρια, χωρίς να καταστρέφεις τα παλιά!

Αξίζει να αναφερθεί οτι για να χτιστεί το κτίριο που παρουσιάζουμε, κατεδαφίστηκε ένα άλλο τυπικό νεοκλασσικό διώροφο με μπαλκονάκι και ακροκέραμα!


1. Το αυθεντικό. 2. Προσθήκη ορόφου και αετώματος. 3. Εμφάνιση ενός δώματος! 4. Προσθήκη και άλλου ορόφου και "γέμισμα" των πλευρικών κενών τη δεκαετία '60! 5.  Αφαίρεση 2 ορόφων και αετώματος, χτίσιμο "πρεσβείας στο Ιράκ", προσθήκη αγαλμάτων. 6. Αφαίρεση αγαλμάτων! 7. Σύντομα κοντά μας!

 

 

Θόλος κοντά στο στυλ του κεντρικού θόλου του "Ακταίον". Τυχαία επανάληψη;

Η ομοιότητα αυτή μάλλον δεν ήταν τυχαία (σχήμα, ορθογώνια παράσταση). Το1903 ολοκληρώνεται το "Ακταίον" με χρηματοδότηση από τον Ιωάννη Πεσμαζόγλου (1857-1906), διευθυντή της πανίσχυρης "τράπεζας Αθηνών", σε σχέδια του Καραθανασόπουλου. Το 1905 ιδρύεται η Λαϊκή τράπεζα και αναθέτει το κτίριο, που θεμελιώνεται το 1908 και εγκαινιάζεται το 1909, στον Καραθανασόπουλο. Ο Πεσμαζόγλου είχε πολλά ακίνητα πλησίον της Λαϊκής Τράπεζας. (κ.α.)

Έτσι ή ο θαυμασμός στο "Ακταίον" ή ο ανταγωνισμός στους Πεσμαζόγλου ή  συμμετοχή της ίδιας της οικογένειας  Πεσμαζόγλου στη νεοσύστατη Λαϊκή Τράπεζα, σίγουρα έπαιξαν ρόλο και στην ανάθεση στον Καραθανασόπουλο και στην επανάληψη του θόλου του "Ακταίον".  Ο θόλος, παρ' όλο που επανατοποθετήθηκε μετά την 1η προσθήκη ορόφου, λίγο αργότερα αφαιρέθηκε για άλλον έναν όροφο!

Κορυφή, σχήμα, και παράσταση στη βάση τα κοινά στοιχεία του θόλου του "Ακταίον" με της Λαϊκής τράπεζας.

.


Κατασκευή μπετόν αρμέ

Στα ντοκουμέντα τύπου των εγκαινίων τονίζεται η κατασκευή από μπετόν αρμέ με κύριο λόγο την ασφάλεια από διαρρήξεις. Άλλο ένα σημαντικό χαρακτηριστικό του κτίσματος , καθώς τότε το νέο για την Ελλάδα, "πρωτόγονης" ποιότητας και τεχνικής λευκό μπετόν αρμέ, δεν χρησιμοποιούνταν ακόμα ευρέως ή εξ'ολοκλήρου σε μια κατασκευή (μετά το 1920) και πρέπει να είναι ελάχιστα τα νεοκλασσικά που φτιάχτηκαν έτσι. Ως τεχνική προφανώς δεν την κατείχαν και οι περισσότεροι μηχανικοί.


Διευθυντής ο Διονύσιος Λοβέρδος, με το ιδιόμορφο σπίτι, όπου κατοίκησε μετά από τον ίδιο τον Τσίλλερ

Ο Διονύσιος Λοβέρδος (1878 - 1934), το 1905 συνέλαβε την ιδέα της ιδρύσεως της "Λαϊκής Τράπεζας" και διετέλσε  Διευθυντής της από τα ~27 έτη του έως το θάνατό του. Το 1912 αγόρασε το σπίτι που έμενε ο ίδιος ο Τσίλλερ στην οδό Μαυρομιχάλη 6 με μια μια στενή είσοδο και από την οδό Ακαδημίας. Η είσοδος αυτή στολιζόταν με έναν μεταλλικό δράκο που είχε δημιουργήσει πολλά σενάρια μέχρι πρόσφατα που υπήρχε πλήρης άγνοια για το οίκημα. Ο Λοβέρδος φιλότεχνος και φιλόθρησκος μετέτρεψε το 1930 μέρος της οικίας σε μουσείο βυζαντινών εικόνων, διακοσμώντας τους χώρους ανάλογα. Οι θυγατέρες του το δώρησαν εν ζωή στο δημόσιο, με την επιθυμία να χρησιμοποιηθεί από το Βυζαντινό μουσείο. Το κτίριο ξεκίνησε να αποκαθίσταται, βρισκόμενο σε οριακή κατάσταση, το 2013. (Υπάρχουν πολλά άρθρα - αναζητήστε "Λοβέρδου Τσίλλερ")














Εγκαταλείπεται για πρώτη φορά εντός της σύγχρονης κρίσης

Είναι άξιο αναφοράς ότι το κτίριο, που τις τελευταίες δεκαετίες ανήκε στην Εθνική τράπεζα και όπως φαίνεται ήταν διαχρονικά σε χρήση αιχμής, εγκαταλείπεται στην κρίση για πρώτη φορά, μαζί με το υπερκείμενο νέο. Πιθανώς να έχει πωληθεί ή να θεωρήθηκε ασύμφορο το ρίσκο να γίνει στόχος σε επεισόδια. Πάντως με βάση τη σημερινή κατάσταση του κτιρίου, αν στον επόμενο "βιασμό" επανακατασκευαστεί τμήμα του θόλου, η πρόσοψη θα θυμίζει πολύ το γνήσιο! Το θέτουμε υπ' όψιν γιατί βάσει της ιστορίας είναι 100% βέβαιο ότι θα υπάρξει και επόμενος "βιασμός"!


Επίλογος

Το τραγικότερο όλων, είναι ότι ακόμα και σήμερα επιτρέπονται ή προτείνονται ως σενάρια και από σοβαρούς επιστήμονες  οι διατηρήσεις μόνο των όψεων και τα "καπακώματα" με νέα μεγαθήρια για πρόσκαιρα συμφέροντα ή επειδή λαμβάνουν τις αποφάσεις άτομα με μυαλά που ανταγωνίζονται αυτά των κατεδαφιστών του 1960. Τα περισσότερα συντηρημένα κτίρια του κέντρου της Αθήνας είναι πλέον κατεστραμμένα ανεπιστρεπτί, από όλες αυτές τις νεοελληνικές ανοησίες.


Δείτε ακόμα

Επιπλέον σημαντικά ντοκουμέντα (κτίριο πριν από την τράπεζα, θεμελίωση κ.α.) στη σελίδα facebook "Η ΑΘΗΝΑ ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΧΡΟΝΟ", άλμπουμ "Πάνος Καραθανασόπουλος".





Η τελευταία version όπου το κτίριο της Πανεπιστημίου 40 εγκαταλείπτεαι για πρώτη φορά λόγω της κρίσης. To κτίριο της εξυπνάδας  του '80 έχει βαφτεί και αυτό σομόν από γκρί, σε μια προσπάθεια να μειωθεί η εκτρωματική αίσθηση...













ΠΗΓΕΣ ΚΑΙ ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ

  • Έρευνα - ανάλυση - φωτογραφίες Δ.Χ.Κ. Απαγορεύεται η αποθήκευση, η αναδημοσίευση και κάθε χρήση πλην της ανάγνωσης στο neoclassicalgreece.blogspot.gr και της παραπομπής προς την παρούσα σελίδα με δική σας εισαγωγή - περιγραφή. Οποιαδήποτε αναπαραγωγή με παρόμοιο τρόπο (πληροφορίες, ανάλυση, δομή) μπορεί να θεωρηθεί κλοπή πνευματικής ιδιοκτησίας.
  • Χρήση περιεχομένου τρίτων: Γίνεται με τον μέγιστο δυνατό σεβασμό, χωρίς διάθεση οικειοποίησης. Θεωρούμε ότι η χρήση του εδώ το αξιοποιεί στο μέγιστο. Γνήσιοι κάτοχοι - δημιουργοί - πηγές, όπου είναι σαφή και γνωστά σε εμάς, αναγράφονται.
  • Γίνεται προσπάθεια για αξιόπιστες πληροφορίες και σύννομες δημοσιεύσεις. Περισσότερα στη σελίδα "Νομικά & Όροι". 
  • © neoclassicalgreece.blogspot.gr. Any use of content except of viewing it  here or redirecting to this page  is not allowed.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου