Μια εκ βάθρων ανακατασκευή στην Καστέλλα, με αναπάντεχα ποιοτικό αποτελεσμα


Μια ευχάριστη έκπληξη στον Πειραιά, με το εξοργιστικό ρεκόρ σημαντικότατων κτιρίων σε κίνδυνο. Useful Information for English speaking Visitors (more pictures inside): Pireus has many of the most important neoclassical buildings in Greece. Although many of them, in opposition with other greek cities, are still one step before destruction, with responsibility of the local authorities of the last 3 decades. In this article we present a house in Kastella. Although it has been totally reconstructed, the result is unexpectedly impressive and remarkable (for such cases in Greece).




Είναι γνωστή στους σταθερούς φίλους η αντίθεσή του γράφοντος σε πρακτικές αποκαταστάσεων, όπως η  διατήρηση κελύφους και πόσο μάλλον οι ανακατασκευές, που συνήθως γίνονται στην από έλλειψη συναίσθησης της συνολικής αξίας  των κτιρίων και με άκρως αμφισβητήσιμες δικαιολογίες, που καλύπτουν άλλα. Σε ότι αφορά τις εκ βάθρων ανακατασκευές δεν είναι μια διαδεδομένη πρακτική και μάλλον ευτυχώς, εφόσον στις λίγες που έχουν γίνει, τα αποτελέσματα συνήθως είναι θλιβερά. Ενώ στην ουσία χάνεται όλη η παραδοσιακή δόμηση των κτιρίων, γίνονται και υπερβολικές αλλοιώσεις και εκπτώσεις στην εξωτερική και εσωτερική διακόσμηση και διαρρύθμιση.

Το κτίριο που παρουσιάζουμε είναι ένα αρκετά απλό αρχοντικό στην Καστέλλα "Ευρωπαϊκής" κυρίως, όπως λέμε εδώ, τάσης με νεοκλασικές κορνίζες και χωρίς βαριές, αρχαϊζουσες νεοκλασικές διακοσμήσεις. Είναι κτισμένο στον γκρεμό του λόφου με είσοδο στην βασιλέως Παύλου, πάνω από την παραλία "Βοτσαλάκια", με την διαχρονικά αναγνωρισμένη ανεκτίμητη θέα. Μεταπολεμικά ανήκει στην εφοπλιστική οικογένεια Λύρα (πληρ. Mlp).

Αρχικά, εδώ η ανακατασκευή πρέπει να εγκρίθηκε ορθά γιατί το γνήσιο κτίριο πρέπει να ήταν όντως σε μη αναστρέψιμη κατάσταση. Η εικόνα του κτιρίου το 2013 '" στα μπετά" με την ταμπέλα του έργου να γράφει "ανακατασκευή", βάσει των προαναφερθέντων, προμήνυαν άλλο ένα θλιβερό αποτέλεσμα!

Στα τέλη του 2015 όμως, η εικόνα του έργου που ολοκληρώνεται, ανατρέπει αναπάντεχα ευχάριστα όλα τα παραπάνω. Παρόλο που πρόκειται για πλήρη ανακατασκευή, το αποτέλεσμα πείθει απόλυτα και εντυπωσιάζει. Είναι εμφανές τι επιπέδου επιλογές έχουν γίνει από ιδιοκτήτες και τι ποιότητας δουλειά έχει πέσει από  εμπλεκόμενους επιστήμονες και εργάτες. Σεβασμός, μεράκι, σύγχρονες νοοτροπίες, υψηλές επιστημονικές και τεχνικές γνώσεις, προφανώς συνυπήρξαν.

Είναι πολύ ελπιδοφόρο ότι τα τελευταία χρόνια αρχίζουμε να βλέπουμε πολλές περιπτώσεις με πολύ καλά αποτελέσματα, ανεξάρτητα μεθοδολογίας. Και αυτό όσο και αν ακούγεται κάπως υπερβολικό αντικατοπτρίζει μια αναβάθμιση της καλλιέργειας όλων μας ως μελών της σημερινής κοινωνίας. Πρέπει να επαινείται και να προβάλλεται τιμητικά και για παραδειγματισμό. Γιατί ιδιόκτητα ή μη, αυτά τα κτίρια αφορούν την "αισθητική υγεία" όλων και είναι πολιτισμική και ιστορική κληρονομιά όλων, άρα όσοι τα αντιμετωπίζουν έτσι, προσφέρουν στο σύνολο.


2013

2015 - 2016

  
  
 
 Τα σημεία που εντυπωσιάζουν

  • Άριστη δουλειά στην πλευρά της θάλασσας. Πιθανώς καλύτερο το αποτέλεσμα εκεί από το αυθεντικό.
  • Η πέτρινη μάντρα, που ενώ τμήμα της πρέπει να κατασκευάστηκε εξ' αρχής, έχει γίνει τόσο καλή δουλειά που δεν ξεχωρίζεις παλιό - νέο.
  • Τα διακοσμητικά στηρίγματα της προεξέχουσας στέγης επανακατασκευάστηκαν άριστα και είναι ίδια με του κοντινού πύργου Οριγώνη.
  • Η διατήρηση των Γαλλικών κεραμιδιών και η μη τοποθέτηση άσχετων σύγχρονων ως συνήθως (Οι κορφιάδες δεν είναι Γαλλικού τύπου γιατί οι ελληνικές κεραμοποιίες τους έχουν καταργήσει στα πλαίσια της γενικότερης φθήνιας & ασχετοσύνης).
  • Συνολικά άριστη δουλειά στην κεραμοσκεπή.
  • Επανατοποθέτηση πήλινων καμινάδων στη στέγη. Αυτές οι καμινάδες είναι χωρίς κανένα τεχνικό λόγο δυσεύρετες σήμερα στην αγορά. 
  • Γενικά καλή δουλειά στις κορνίζες.


Διαφοροποιήσεις από το γνήσιο

Οι διαφοροποιήσεις απλά καταγράφονται να υπάρχουν και δεν θεωρούνται σημαντικές, από τον γράφοντα, που έχει υπερευαισθησία στο θέμα. Επίσης λαμβάνονται υπ' όψιν μη δημοσιεύσιμες πληροφορίες, για άλλου τύπου δυσκολίες που αντιμετωπίστηκαν. Ούτε είναι τεχνικά εύκολο  αποτέλεσμα σαν αυτό σε ανακατασκευή, για αυτό και δημοσιεύθηκε.
  • Οριζόντιες κορνίζες - σενάζια, πάνω από τα παράθυρα (τεχνικά δύσκολο σήμερα).
  • Δεν επαναδημιουργήθηκαν οι κοίλες γωνίες, αλλά σπαστές (θα μπορούσε να γίνει τεχνικά σήμερα, αλλά απαιτεί ειδική δουλειά, η οποία κιόλας υπερτιμάται άνω του λογικού).
  • Κάγκελα εξώστη κύριας όψης: Μπήκε "ψάθα" αλλά διαφέρει από το γνήσιο. (Είναι ανεξήγητο γιατί γνήσια μαντεμένια μοτίβα δεν βρίσκονται εύκολα με δεκάδες χυτήρια στη χώρα και οι λίγοι που τα έχουν τα διαθέτουν εξωφρενικά ακριβά. Σοβαρά αντίγραφα θα είχαν ζήτηση σε χιλιάδες νέα κτίρια και αποκαταστάσεις. Η αγορά και νέα κτίρια έχουν γεμίσει αποκρουστικά κακέκτυπα εξ' αιτίας αυτής της κατάστασης, χωρίς κανένα σοβαρό λόγο)


Επισημάνσεις διαφοροποιήσεων.

Επισημάνσεις διαφοροποιήσεων.

Επισημάνσεις διαφοροποιήσεων.

 



Χρήσιμες παρατηρήσεις για το εσωτερικό

Αν το κτίριο θα έχει κατά το δυνατόν νεοκλασικές διακοσμήσεις και στο εσωτερικό π.χ. ξύλινα δάπεδα στον όροφο, γύψινα, οροφογραφίες και σωστά εφαρμοσμένα νεοκλασικά τσιμεντοπλακάκια σε βασικούς χώρους (π.χ αυλές & σαλόνι ή κεντρική αίθουσα) σε συνδυασμό ακόμα και με μια πολύ μοντέρνα επίπλωση, το συνολικό αποτέλεσμα θα αποτελεί κορυφαίο πρότυπο σύγχρονης ανακατασκευής.


Νίκος Ρουσέας

Ο αρχιτέκτονας Νίκος Ρουσέας, από ότι βρέθηκε, φαίνεται να διατηρεί και αυτά τα στοιχεία και τα δένει με το σύγχρονο όσο και όπως ακριβώς θα έπρεπε και όπως το εννοούμε εδώ. Επίσης έχει φτιάξει εξ΄αρχής κατοικίες σε παραδοσιακό ρυθμό και νέα κτίρια που είναι αξιόλογα, όπως βλέπουμε να συμβαίνει με τους περισσότερους που έχουν εμπλακεί και με τις παλαιότερες αρχιτεκτονικές.
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1952. Αποφοίτησε από το Κολλέγιο Αθηνών το 1970. Σπούδασε Αρχιτεκτονική στην Αγγλία στα Πανεπιστήμια Liverpool (BA, BArch) και Manchester (MA). Από το 1981 διατηρεί αρχιτεκτονικό γραφείο στην Διον. Αρεοπαγίτου 17 στην Αθήνα και δραστηριοποιείται σε μελέτες, επιβλέψεις και κατασκευές ιδιωτικών έργων με ιδιαίτερη έμφαση σε θέματα περιβάλλοντος και βιοκλιματικής αρχιτεκτονικής. Είναι πρόεδρος της Επιτροπής για τον Εθνικό Κήπο του Δήμου Αθηναίων. Από το 2004 ως το 2007 διετέλεσε αντιπρόεδρος της Επιτροπής Ολυμπίων και Κληροδοτημάτων. Εισήγαγε τη βιολογική καλλιέργεια στους κήπους του Ζαππείου και την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών στο δώμα του. Είναι βιολογικός καλλιεργητής και ερασιτέχνης μουσικός.

Από αποκαταστάσεις του Νίκου Ρουσέα.










   
 
 
Συνεχίζεται η πανελληνίως ασύγκριτη αδιαφορία για τα σπουδαία νεοκλασικά του Πειραιά.

Παρά αυτό το ευχάριστο, πρέπει να τονισθεί: ο Πειραιάς έχει από τα ωραιότερα, σπανιότερα και σημαντικότερα νεοκλασικά στην Ελλάδα. Ταυτόχρονα είναι άξια απορίας η επί δεκαετίες αδιαφορία των τοπικών αρχόντων, με ρεκόρ σημαντικών κτιρίων στα όρια καταστροφής, σε βαθμό που δε συμβαίνει πλέον σε καμιά άλλη πόλη της Ελλάδας, ακόμα και με λιγότερο σημαντικά κτίρια. Πρόσφατα υποψήφιος στις εκλογές διαφήμιζε την ανακατασκευή του ρολογιού - παλαιού δημαρχείου... Πόση φθήνια; Προστατέψτε πρώτα τα κτίρια της Ακτής Δηλαβέρη που έχουν διαλυθεί και θα έπρεπε να είναι υπερ-προστατευόμενος οικισμός με αυστηρούς νόμους, ενώ εσείς πάτε και φυτεύετε φοινικοδάση κάτω από τα ερείπια της ντροπής! Βάλτε καμιά ομάδα κτιρίων σε κανένα ΕΣΠΑ 20 χρόνια, έστω για μέτρα προστασίας! Βοηθήστε απλούς ιδιοκτήτες! Παρέμβετε! Κυνηγήστε σκόπιμα αδιάφορους ιδιοκτήτες! Δουλέψτε! Η Καστέλλα, η Πλάκα του Πειραιά έπρεπε να είναι ήδη όπως η Πλάκα στην Αθήνα εδώ και 30 χρόνια! Πόσο δύσκολο είναι να το καταλάβετε;



Δείτε ακόμη

Ο κοντινός πύργος Οριγώνη (Mlp)
Η κοντινή οικία Πατσιάδου του Τσίλλερ - Αποκλειστικά το εσωτερικό (Mlp)
Η διπλανή έπαυλη του ιατρού Παπαπέστα (Black Light), με τον μοναδικό κήπο, τις εξωτ. σκάλες κ.λ.π.



Φωτογραφικό υλικό

Πειραιάς, Καστέλλα,Ακτή Βοτσαλάκια, πιθ. 1922 βάσει των στοιχείων της επόμενης εικόνας.
Πειραιάς, Καστέλλα,Ακτή Βοτσαλάκια. Στην πρωτότυπη φωτογραφία αυτής της κάρτας αναφέρεται χρονολογία 1922.
Περί το ή αρχές  1960 (ερασιτέχνης φωτογράφος Γ. Σαματούρας).
Περί το ή αρχές  1960 (ερασιτέχνης φωτογράφος Γ. Σαματούρας).
Περί το ή αρχές  1960 (ερασιτέχνης φωτογράφος Γ. Σαματούρας).
Περί το ή αρχές  1960 (ερασιτέχνης φωτογράφος Γ. Σαματούρας).
2013. Κύρια όψη, επί της βασιλέως Παύλου (Αλέξανδρου Παπαναστασίου).
2015 - 2016.  Κύρια όψη, επί της βασιλέως Παύλου (Αλέξανδρου Παπαναστασίου).
2015 - 2016.  Κύρια όψη, επί της βασιλέως Παύλου (Αλέξανδρου Παπαναστασίου).
2015 - 2016.  Κύρια όψη, επί της βασιλέως Παύλου (Αλέξανδρου Παπαναστασίου).
2015 - 2016.  Κύρια όψη, επί της βασιλέως Παύλου (Αλέξανδρου Παπαναστασίου).
2015 - 2016.  Επί της βασιλέως Παύλου (Αλέξανδρου Παπαναστασίου).
2015 - 2016.  Επί της βασιλέως Παύλου (Αλέξανδρου Παπαναστασίου).
2015 - 2016.  Παραθαλάσσια όψη.
2015 - 2016.  Παραθαλάσσια όψη.
2015 - 2016.  Παραθαλάσσια όψη.
Λεπτομέρεια - κοντινή λήψη.
Λεπτομέρεια - κοντινή λήψη.
Λεπτομέρεια - κοντινή λήψη.
Λεπτομέρεια - κοντινή λήψη.
Λεπτομέρεια - κοντινή λήψη.
Λεπτομέρεια - κοντινή λήψη.
Εναντι της κύριας όψης.
Έναντι της κύριας όψης.
Θέα από το κτίριο, προς Μικρολίμανο, Ναυτικό Όμιλο Ελλάδος και πύργο Οριγώνη.
Θέα από το κτίριο, προς Μικρολίμανο και πύργο Οριγώνη.
Θέα από το κτίριο.
Θέα από το κτίριο, προς Πασαλιμάνι.
Θέα από το κτίριο. Πλατεία Αλεξάνδρας και οικία Πατσιάδου του Τσίλλερ.


 
 
ΠΗΓΕΣ ΚΑΙ ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ

  • Έρευνα - ανάλυση Δ.Χ.Κ. Απαγορεύεται η αποθήκευση, η αναδημοσίευση και κάθε χρήση πλην της ανάγνωσης στο neoclassicalgreece.blogspot.gr και της παραπομπής προς την παρούσα σελίδα με δική σας εισαγωγή - περιγραφή. Οποιαδήποτε αναπαραγωγή με παρόμοιο τρόπο (πληροφορίες, ανάλυση, δομή) μπορεί να θεωρηθεί κλοπή πνευματικής ιδιοκτησίας.
  • Σήμανση "Αποκλειστικό": Το θέμα παρουσιάζεται πρώτη φορά εδώ.
  • Χρήση περιεχομένου τρίτων: Γίνεται με τον μέγιστο δυνατό σεβασμό, χωρίς διάθεση οικειοποίησης. Θεωρούμε ότι η χρήση του εδώ το αξιοποιεί στο μέγιστο. Γνήσιοι κάτοχοι - δημιουργοί - πηγές, όπου είναι σαφή και γνωστά σε εμάς, αναγράφονται.
  • Γίνεται προσπάθεια για αξιόπιστες πληροφορίες και σύννομες δημοσιεύσεις. Περισσότερα στη σελίδα "Νομικά & Όροι". 
  • © neoclassicalgreece.blogspot.gr. Any use of content except of viewing it  here or redirecting to this page  is not allowed.
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου