Φλοίσβος, ζυθεστιατόριον "LUNA PARK PLATON". Tο κτίριο σύμβολο του Π. Φαλήρου. Ένα κέντρο διασκέδασης 100 ετών, σήμερα... πολιτιστικό κέντρο. Η άγνωστη ιστορία και η διαχρονική αλλοίωση του.


Ίσως το πιο γνωστό κτίριο του Παλαιού Φαλήρου. Η αναπάντεχη δυσκολία εντοπισμού στοιχείων για αυτό, η ενδιαφέρουσα πορεία του στο χρόνο, οι τεράστιες αλλοιώσεις της εικόνας του και το παράδοξο της αλλαγής χρήσης του. Useful Information for English speaking Visitors (more pictures inside): The round building "Flisvos", by the sea - trade mark of Paleo Faliro (Athens coast). One of the first, very well known buildings of the area that had been used temporal (1903-2005) as a successful bar - restaurant ("Luna Park Platon" and after ~1925 "Flisvos"). It's strange that after 2005 that it belongs to the municipality, is used only as a modern civilization center with no cafe on it's yard for example. The building was neoclassical until ~1925. Since then all the restorations have nothing to do with the original.


Εισαγωγή, Τοποθεσία

Πολλά τα περίεργα, όπως θα διαβάσετε με τον όμορφο Φλοίσβο... Το πρώτο είναι ότι δυσκολευθήκαμε πολύ να βρούμε ιστορικά στοιχεία και φωτογραφίες παρόλο που το κτίριο  είναι πασίγνωστο από τότε που φτιάχτηκε, λόγω σχήματος, χρήσεων και σημείου. Είναι το μόνο κτίριο της νότιας ακτής του Π Φαλήρου, που βρίσκεται κάτω από την παραλιακή οδό, στο ύψος της πλατείας της οδού Αγ. Αλεξάνδρου. Την εποχή που χτίστηκε στην δυτική του πλευρά υπήρχε παραλία, η οποία μετά το 1970 άρχισε να επιχωματώνεται για να φτιαχτεί η σημερινή μαρίνα Φλοίσβου και το παραθαλάσσιο πάρκο του Φαλήρου. Η σοκαριστική αρχιτεκτονική και περιβαλλοντική αλλοίωση της εικόνας του σημείου Φλοίσβος - Δέλτα Φαλήρου, είναι ένα θέμα με το οποίο θα ασχοληθούμε μελλοντικά.




Το ταξίδι στο χρόνο 

  •  Κατασκευή: Σύμφωνα με τα ντοκουμέντα το κτίριο είναι από τα παλαιότερα του Π. Φαλήρου, που ακολούθησε σε ανάπτυξη το Νέο Φάληρο. Παρά τη σημερινή εικόνα είναι κατ' εκτίμηση κατασκευή του 1870 - 1885. Πιθανότατα αρχικά (τα ~10 πρώτα χρόνια)  κτίστηκε και χρησιμοποιήθηκε ως κατοικία (όπως το διπλανό "Μπαρ"). Αναγνώστης ανέφερε: "Είχα διαβάσει κάπου, οτι το αρχικό κτίσμα ηταν δώρο ενός εμπόρου από τη Ζάκυνθο, προς τον βασιλέα ως κυνηγητικο περίπτερο".
  • Περί το 1900: Ο Φλοίσβος είναι "κοσμικόν κέντρον" της εποχής, πιθανότατα από τα πρώτα της ευρύτερης περιοχής με την επωνυμία "LUNA PARK PLATON" των Πλάτωνος Ιωαννίδου και Βασ. Παναγόπουλου. O Πλάτων Ιωαννίδης πρέπει να διέπρεπε στον χώρο της εστίασης της εποχής, καθώς κατείχε και το ζυθεστιατόριον "Ο ΠΛΑΤΩΝ" στην πλατεία Συντάγματος. Το παλιό τραμ, που οι κολώνες του ήταν διακοσμητικές και όχι μεταλλικά εκτρώματα σαν τα σημερινά, τερμάτιζε ακριβώς πάνω από το κέντρο και έφερνε πλήθη Αθηναίων στην αγαπημένη περιοχή για να "ξεσκάσουν". Στην εξέδρα παίζουν ορχήστρες και γίνονται χοροί (καταγράφεται ως προνόμιο του κέντρου ως προς το επίσης δημοφιλέστατο γειτονικό "Μπαρ").
  • ~ 1926 - 1940: A. 1η γνωστή αλλαγή ιδιοκτήτη - η σημαντική πληροφορία μας δόθηκε από τον αναγνώστη κ. Κ. Μαρσέλο: "Το κτίριο εκμισθώθηκε μετά την καταστροφή της Σμύρνης, και μετονομάσθηκε σε 'Φλοίσβος', από τον Ευάγγελο του Ζαχαρία Μαρσέλο. Ο Μαρσέλλος, (Τσιριγώτης την καταγωγή, μετανάστες στον Κουκλουτζα Σμύρνης), είχε μια γνωστή μπυραρία στην Σμύρνη, την 'Βιεννέζικη Μπυραρία', στο Κρέμερ, ένα από τα μεγαλύτερα ξενοδοχεία στην προκυμαία, προς τη μεριά της Πούντας. Όταν ήρθε λοιπόν στην Ελλάδα, νοίκιασε το παραλιακό μαγαζί στο Φάληρο και το έκανε αναψυκτήριο, όπως ήταν η παλιά του μπυραρία. Το ονόμασε «Φλοίσβο»! Την πληροφορία αυτή την διάβασα στο βιβλίο του εξάδερφού μου Μάριου Μαρσέλου, 'Νέα Φιλαδέλφεια', (2011) όπου καταγράφει την ιστορία και την καταγωγή της οικογενείας μας. Δεν γράφει μέσα κάτι άλλο για αυτό, ούτε πόσο καιρό το κράτησε.".  Το γιατί το μαγαζί δόθηκε είναι άγνωστο, πιθανώς να σχετίζεται με την οικονομική κρίση της εποχής της εποχής ή την ηλικία του Πλάτωνα Ιωαννίδη. Ο Ευάγγελος Μαρσέλλος (με μικρή επιφύλαξη) ήταν αυτός που άλλαξε την όψη του κτιρίου κοντά στη σημερινή, εκμοντερνίζοντας το στα δεδομένα του 1920 - 1930. Β. Η μετονομασία σε Φλοίσβο - η σημαντική πληροφορία μας δόθηκε από την αναγνώστρια κα. Τυρταίου: "Σχετικά με το όνομα 'Φλοίσβος' μου είχε πει η μαμά μου ότι είχε ανακοινωθεί διαγωνισμός στις εφημερίδες για το όνομα του νέου παραθαλάσσιου κέντρου το Φάληρο στον οποίο είχε λάβει μέρος η γιαγιά μου. Προφανώς να έγινε όταν ανέλαβαν Ευάγγελος και Ζαχαρίας Μαρσέλο που αναφέρετε. Μάλιστα η γιαγιά μου είχε προτείνει το όνομα 'Φλοίσβος'. Όμως παρ' όλο ότι υποτίθεται ότι θα υπήρχε και έπαθλο δεν της ανακοινώθηκε καν ότι κέρδισε. Ίσως να ήταν και άλλοι που είχαν προτείνει το ίδιο όνομα. Την ιστορία αυτή την έμαθα κάπου στην δεκαετία του 90 όταν με ρώτησε ένα βράδυ η μαμά μου 'που θα πάτε απόψε; και εγώ της είπα 'στο Θέατρο' στον παλιό 'Φλοίσβο'." Δυστυχώς στα διαθέσιμα αρχεία δεν μπορέσαμε να βρούμε την καταχώρηση, αλλά διαπιστώσαμε ότι τη δεκαετία του 1920 συνηθιζόταν ο δημόσιος διαγωνισμός για "νουνό" σε νέα κέντρα. Η πληροφορία είναι εμφανώς βάσιμη. Ο φλοίσβος  είναι ο ελαφρός ήχος από μικρά κύματα που χτυπούν στην ακτή. Παραλιακά καταστήματα και σημεία με το όνομα Φλοίσβος υπήρχαν σε πολλές πόλεις (Κόρινθος, Πάτρα κ.λ.π.).
  • ~ 1950 - 1968: Σε αυτό το διάστημα ο Φλοίσβος επανεμφανίζεται να λειτουργεί και να πηγαίνει καλά ως εστιατόριο και κέντρο διασκέδασης, όπου εμφανίζονται μεγάλα ονόματα του ελαφρού και τότε μοντέρνου τραγουδιού κυρίως τα καλοκαίρια. Η περιοχή διατηρείται ειδυλλιακή, το κτίριο είναι σε άριστη κατάσταση και ακολουθεί τις τελευταίας λέξεις της μόδας σε τραπεζοκαθίσματα κ.λ.π. Μαρτυρία αναγνώστη, που αφορά μάλλον αυτή την περίοδο (και ίσως και την επόμενη): "Tον Φλοίσβο τον ειχε για πολλα χρονια ο παππους μου και η γιαγιά μου ονόματι Παναγιώτης και Ειρήνη Αγγελίδου, ως εστιατόριο.Ο κ. Μαρσέλος ήταν θείος του παππού μου. Μετά δοθηκε απο την γιαγιά μου στον κυριο Αλέκο Αγιοβλασίτη".
  • ~ 1970 - 1990: Σταδιακά και μετά την επιχωμάτωση της δυτικής πλευράς της εξέδρας και τη δημιουργία νέων κέντρων προς Γλυφάδα, εισέρχεται σε περίοδο παρακμής.Σε αυτά τα χρόνια πρέπει να χρησιμοποιούνταν ως κέντρο, ταβέρνα κλπ, με αρκετά διαδοχικά διαστήματα εγκατάλειψης και χωρίς να συντηρείται. Η εικόνα αυτού του διαστήματος είναι το κτίριο να δείχνει παλιό - φθαρμένο ενώ πολλοί Φαληριώτες θα θυμούνται επί χρόνια διάφορες εντυπωσιακές φωτεινές διαφημίσεις, όπως μια της "ΠΙΤΣΟΣ" να "κοσμούν" την περίοπτη στέγη του.
  • Δεκαετία '90: Στα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του '90 ο Φλοίσβος επαναχρησιμοποιείται ως club καφέ και εστιατόριο με την επωνυμία "Θέατρο - Φλοίσβος", κάνοντας και πάλι θραύση στο χώρο. Το κτίριο υφίσταται μια πολύ καλή (για τότε) συντήρηση και διακόσμηση εσωτερικά, εξωτερικά και στην αυλή του. Στο στρογγυλό ταβάνι του ισογείου φτιάχνεται μια μπαρόκ οροφογραφία, όχι ελληνική νεοκλασική, αλλά αξιολογότατη. Το μαγαζί αγκαλιάζει άλλη μια γενιά Ελλήνων και ξαναγράφει ιστορία διοργανώνοντας party τις Κυριακές το μεσημέρι (όπως άλλες εποχές), στις οποίες ο κόσμος δεν χώραγε καν στο κτίριο. Με κόσμο ξαναγέμιζαν αυλή και εξέδρα (εστιατόριο και καφέ). Πολλά στοιχεία από την τότε διακόσμηση του κτιρίου υπάρχουν ακόμα.
  • 2000 - 2005: Η δόξες του club, που ξαναζωντάνεψε τον Φλοίσβο με αρκετό σεβασμό στο κτίριο, αρχίζουν να περνούν, ενώ το κτίριο χάριν νεοελληνικής  μιζέριας, γκρίνιας για ενόχληση προς τις πολυκατοικίες, που κατέστρεψαν το Φάληρο και ιστορικής άγνοιας, ωθείται στο να χρησιμοποιείται ως πιο "χαλαρό" bar και εστιατόριο.Ο δήμος ήδη αναζητούσε τρόπους απόκτησης. Τότε ή λίγο νωρίτερα το κτίριο επιχειρήθηκε να πωληθεί ή τελικά επωλήθη στον όμιλο Καστελόριζο σε τιμή (900 εκατ. δρχ = 3. εκατ. Ευρώ) όπως είχε γραφεί τότε (πληρ. με επιφύλαξη).
  • 2005: Μετά από τις κινήσεις του δήμου το κτίριο περνάει στην κατοχή του ως εξής: "Tο Συμβούλιο της Επικρατείας με την υπ΄ αριθμ. 2096/2005 απόφαση του Ε΄ Τμήματος του , απέρριψε την προσφυγή ιδιώτη που δραστηριοποιούνταν στον κλάδο της εστίασης , η οποία ζητούσε να ακυρωθεί η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Παλαιού Φαλήρου για την απαλλοτρίωση του ιστορικού ακινήτου και έτσι κρίθηκε νόμιμη η απαλλοτρίωση του ακινήτου."
  • 2005 - σήμερα:  Στις 12/4/2011 ο δήμος εγκρίνει τη λήψη δανείου 860.000€ για την απαλλοτρίωση. Το κτίριο γίνεται εκθεσιακός κυρίως χώρος του πολιτιστικού κέντρου. Οι επεμβάσεις συντήρησης εξωτερικά είναι απλά βαψίματα, νέα κουφώματα, ενώ περιέργως διατηρούνται πολλά όμορφα στοιχεία από την τελευταία χρήση εστίασης. Στο εσωτερικό συνεχίζονται ποιοτικές πλην άσχετες παρεμβάσεις, προς το τελείως σύγχρονο ύφος (κλιματισμός, μοντέρνες ψευδοροφές, καταστροφή της κλασσικής οροφογραφίας  και ξύλινων δαπέδων του '90). Αυλή και εξέδρα βρίσκονται σε αχρηστία, θλιβερά "νεκρές" και άδειες σε σχέση με το 90, απλά σημεία διέλευσης πεζών, με πολλούς ακριβούς φοίνικες να έχουν ξεραθεί, παρατημένα ξύλινα στέγαστρα κ.α. Στην δυτική πλευρά ταλαίπωροι άστεγοι κοιμούνται (ελέω κρατικής αχρηστίας). Τα τελευταία ισχύουν επί σειρά ετών και ως φαίνεται ουδείς ενδιαφέρεται...



Το παράδοξο της αλλαγής χρήσης σε 100 χρόνια μετά

Εντυπωσιάζει το πως ένα κτίριο που έγραψε 100 χρόνια ιστορία ως πολυ-κέντρο και όντας από τα πρώτα σε μια πολύ πιο συντηρητική εποχή, μετατράπηκε σήμερα σε "κυριλέ" πολιτιστικό κέντρο. Δεν μιλάμε για ένα παλιό κτίριο, που μεταγενέστερα "κακοποιήθηκε" σαν κέντρο διασκέδασης! Ο δήμος φυσικά και καλώς κινήθηκε για να το αποκτήσει - δε θα μπορούσε να το χρησιμοποιήσει αλλιώς και αξίζει θετικά σχόλια για αυτό. Όμως αν το καλοσκεφθείτε το παραπάνω ενέχει μια μικρή παραδοξότητα! Θεωρούμε ότι ο δήμος θα μπορούσε να φτιάξει π.χ. ένα θερινό απλό καφέ στην αυλή με αυστηρούς όρους (χαμηλές τιμές, όχι μουσική, λίγα προϊόντα, όχι μόνιμες κατασκευές κλπ). Έτσι π.χ. οι μεγαλύτεροι Φαληριώτες θα έπιναν φθηνό καφεδάκι σε ένα αγαπημένο τους σημείο, κάποιοι θα έβγαζαν ένα μεροκάματο, η αυλή θα ξαναζωντάνευε και το κτίριο θα διατηρούσε ήπια και την παλιά του χρήση! (θεωρούμε ότι είναι πραγματοποιήσιμο - δεν είμαστε ειδικοί). Η πρόταση αυτή αναφερόταν και στα κείμενα διεκδίκησης, όμως ακόμα παραμένει στα χαρτιά!



Αρχιτεκτονικά: Τεράστιες οι αλλοιώσεις στο κτίριο διαχρονικά. Καμία προσπάθεια επαναφοράς στο αυθεντικό

Πρέπει να είναι από τα ελάχιστα "στρογγυλά" κτίρια της εποχής του και μάλλον το μοναδικό σωζόμενο. Το βασικό θέμα σε τέτοια κτίρια δεν είναι σε ποιόν ανήκουν ή αν είναι club ή πολιτιστικά κέντρα. Είναι η διατήρηση της αυθεντικής τους εικόνας.

Ο Φλοίσβος λόγω:

- της συνεχούς σχεδόν επιχειρηματικής χρήσης
- της φθοράς από τη θάλασσα
- αλλά μάλλον και της απλής ασχετοσύνης διαχρονικά μέχρι και σήμερα,

έχει υποστεί τεράστιες αλλοιώσεις εσωτερικά και εξωτερικά από το αρχικό και το χειρότερο,  σήμερα δίνει την εικόνα ενός καινούργιου κτιρίου!

Α. Οι βασικές αλλοιώσεις στο εξωτερικό

Το κτίριο υπέστη την πρώτη βασική αλλοίωση πολύ νωρίς ~1925-1930. Τότε έχασε τα περισσότερα γνήσια στοιχεία του, σε μια προσπάθεια επιχειρηματικού εκμοντερνισμού του. Χονδρικά: 
  • Το αρχικό κτίριο είχε 2 "πτέρυγες" με κεραμοσκεπές και αετώματα προς την ακτή.
  • Ο όροφος ήταν χαμηλότερος (ημιόροφος), στο κέντρο της οποίας υπήρχε ένας μικρός στρογγυλός πυργίσκος (Αν η στέγη ήταν επίπεδη , ο πυργίσκος ήταν και για πρόσβαση σε αυτή).
  • Η νότια "στρογγυλή" βεράντα υπήρχε μόνο στο ισόγειο. Μετά την ανακατασκευή η αυλή διαμορφώθηκε σε χώρο με τζαμωτό και έτσι απέκτησε "στρογγυλή" βεράντα και ο όροφος. Τουλάχιστο μέχρι και τη δεκαετία του 1960, στο σημείο υπήρχε ισόγεια σκάλα προς την αυλή.
  • Τα κιγκλιδώματα που σώζονται σήμερα, είναι από την πρώτη παρέμβαση.
  • Τα ανοίγματα επίσης αλλοιώθηκαν ώς προς το πλήθος και το σχήμα τους.
Αυτές είναι μόνο οι βασικότερες αλλοιώσεις που έγιναν στην πρώτη παρέμβαση. Έκτοτε έγιναν πολλές ακόμη, μέχρι και τη δεκαετία του 1990, με "λυόμενες" προσθήκες αύξησης χώρων στα δυτικά, να χαλάνε τελείως την αρχική φόρμα και να διατηρούνται ακόμα.


Β. Καμία σχέση με το αρχικό και στο εσωτερικό, ακόμα και σήμερα ακολουθείται λάθος λογική στις παρεμβάσεις

Ακόμα και στην πρόσφατη συντήρηση από τον Δήμο επιλέχθηκαν υπερσύγχρονες διακοσμήσεις στο εσωτερικό, κάνοντας το κτίριο πιο μοντέρνο, ακόμα και από όταν ήταν club. Έχει γίνει άριστη δουλειά και διατηρείται άριστα. Όμως αυτό είναι επιστημονικά και ιστορικά απαράδεκτο, καθώς σε τέτοιας σημαντικότητας κτίριο έπρεπε να έχει γίνει ειδική μελέτη για το πως ήταν αρχικά κ.λ.π. Ότι εντοπιζόταν ότι υπήρχε και έχει αλλοιωθεί να ξαναφτιαχνόταν κατά το δυνατόν και λογικόν, ενώ για ότι δεν διαπιστωνόταν από ντοκουμέντα π.χ. δάπεδα, να φτιαχνόταν εξ' αρχής με υλικά και ρυθμό της εποχής που φτιάχτηκε το κτίριο.

Με τόσες αλλοιώσεις πραγματικά είναι να απορείς πως και δεν έχει ξηλωθεί και η ξύλινη σκάλα, που πλέον είναι το μοναδικό πράγμα στο κτίριο που υπάρχει μάλλον από κατασκευής του ή από την πρώτη αλλοίωση (~1930)!

Έχουμε τονίσει ξανά ότι αλλοίωση τέτοιων κτιρίων με εφαρμογή συγχρόνων διακοσμήσεων ισοδυναμεί με καταστροφή τους. Και για να το κατανοήσουν όλοι αυτό, εφόσον το κτίριο δεν έχει ούτε μια διακόσμηση της εποχής του, ας το γκρεμίζαμε και ας φτιάχναμε ένα παρόμοιο νέο στρογγυλό minimal ρυθμού και με πιο βολική διαρρύθμιση!



Η κατάντια της κάποτε ονειρικής εξέδρας

 Η εξέδρα του Φλοίσβου αποτελούσε σημείο αναφοράς και διαφημιζόμενο προσόν του έως και τη δεκαετία του '60. Κάθε εποχή, ακόμα και το '90, που χρησιμοποιήθηκε τελευταία φορά για εστίαση, στολιζόταν με ότι καλύτερο. Στην αρχή ήταν μεταλλική - ξύλινη βασισμένη σε κολώνες στο νερό και σύντομα χτίστηκε ως πέτρινη (θαλάσσια πλατεία, προβλήτας). Η αρχική τέντα ήταν ένα  νεοκλασικό, περίτεχνο, μαντεμένιο, έργο τέχνης. Η εξέδρα έχασε την υπέροχη θέα της με το μπάζωμα της παραλίας δυτικά της τη δεκαετία του 1970 (μαρίνα). Σήμερα, διαχωρισμένη από το κτίριο, είναι μια άσχετη, ξεπερασμένη, μοντερνο-κιτς πλατεία, που όλοι προσπερνούν.




Επίλογος - Προτάσεις - Θα έπρεπε να έχουν γίνει ήδη - Προσοχή στο μέλλον!

  • Να αναζητηθούν και να φυλαχθούν ντοκουμέντα - σχέδια του αυθεντικού κτιρίου.
  • Να υπάρχει παρουσίαση στην είσοδο του κτιρίου με την ιστορία του. Είναι αδιανόητο να μπαίνει κόσμος να γίνονται events και να μην υπάρχει ήδη αυτό!
  • Στις επόμενες φορές που το εσωτερικό θα χρήζει συντήρησης να αρχίσουν σταδιακά κινήσεις επαναφοράς στο αρχικό (πχ νεοκλασικά πλακάκια στα δάπεδα ισογείου). Τα υλικά πλέον βρίσκονται και τα λεφτά επίσης.
  • Ακόμα και με τον ψηλότερο όροφο να γίνουν μελέτες ώστε να ξαναμπούν τα 2 αετωματάκια στις "πτέρυγες" και ο στρογγυλός πυργίσκος στη στέγη.
  • Να ανακασκευαστεί η σκάλα προς τη νότια αυλή - εξέδρα, σε σοβαρά νεοκλασσικά πρότυπα.
  • Να αφαιρεθούν οι δυτικές προσθήκες - τσαντίρια, που αλλοιώνουν τη φόρμα του κτιρίου. Για επιπλέον χώρους υπάρχουν σοβαρότερες λύσεις. 
  • Να μελετηθεί σοβαρά και να αξιοποιηθεί το υπόγειο, που σαπίζει κλειστό.
  • Να αφαιρεθούν από τη στέγη κλιματισμοί κ.λ.π. χάλια. 
  • Η στέγη να στολίζεται με σημαία, και Χριστουγεννιάτικα (όπως ακόμα και το '90).
  • Να μην κρύβεται από πυκνά δέντρα η δυτική όψη. Ακόμα και οι φυτεύσεις δεν πρέπει να γίνονται όπου λάχει. 
  • Μέχρι και η εξέδρα μπορεί να πλησιάσει κοντά στα αυθεντικό, με μια ελάχιστη αφαίρεση του μπαζώματος - πάρκου δυτικά.
  • Να ενωθεί η αυλή με την πρώην εξέδρα και να γίνει ήπια χρήση καφέ, όπως προαναφέρθηκε.
  • Να διαμορφωθούν οι εξωτ. χώροι  με μελετημένο πειστικό, σοβαρό νεοκλασσικό στυλ, βάσει και του γνήσιου, και όχι με κιτς επιλογλές της πλάκας.

ΑΞΙΟΝ ΑΠΟΡΙΑΣ: Τόσα χρόνια στο δήμο, ένας δε βρέθηκε να ασχοληθεί έστω με ένα από αυτά?
Ας συμβάλλει αυτό το άρθρο να μαθευετεί πλέον η άγνωστη στους περισσότερους ιστορία ενός πασίγνωστου κτιρίου και να προβληματιστούν σοβαρά όσοι ασχοληθούν μελλοντικά με αυτό. Ο δήμος καλώς το απέκτησε, αλλά έπρεπε ήδη να έχει ασχοληθεί σιγά - σιγά και με κάτι από τα προαναφερθέντα.



Δείτε ακόμα



Φωτογραφικό Υλικό & ντοκουμέντα τύπου

Α. Από την κατασκευή έως το 1925 περίπου (ως "Λούνα παρκ Πλάτων")

Από τις παλαιότερες φωτογραφίες, που δείχνει ότι ήταν από τα πρώτα κτίρια (δυτική επιχωματωμένη πλευρά).
Η δυτική πλευρά των δύο κέντρων. Ίσως η παλιότερη φώτο από όλες, καθώς πίσω η περιοχή είναι τελείως άκτιστη. Φαίνεται η παραλία, σημερινό πάρκο. (αναφερόμενη ημ/νια 1900 - εκτ. πριν το 1900)
Φώτο της δυτικής πλευράς όπου διακρίνεται η Ελληνική σημαία να κυματίζει σε αέτωμα με κεραμίδια και η επιγραφή "PLATON"! (1910 - 1915)
Φωτογραφία της ανατολικής πλευράς, όπου πάλι διακρίνονται το αέτωμα ο μικρός στρογγυλός πυργίσκος κεντρικά στη στέγη και ο κοντύτερος του ισογείου όροφος, ή απλό τοιχίο, στοιχεία αλλοιωμένα σήμερα (1910 - 1920).
~ 1920, λίγο πριν την αλλοίωση προς τη σημερινή μορφή. Μονώροφο με "πτέρυγες" προς την ακτή με αετώματα και είσοδος  με σκάλα ενδιάμεσα. Το ύψος των διαβαθμίσεων της αυλής, δείχνει επιπλέον μια τεράστια άνοδο της στάθμης της θάλασσας, άνω του 1 μ., μέσα στα 100 χρόνια (Η σπανιότατη φωτογραφία είναι η μοναδική κοντινή που βρέθηκε 2 χρόνια μετά την συγγραφή του άρθρου. Παρά τη δημοφιλία του κτίσματος διαχρονικά είναι περίεργο ότι είναι τόσο δυσεύρετες κοντινές φωτογραφίες)
~ 1920, λίγο πριν την αλλοίωση προς τη σημερινή μορφή. Μονώροφο με "πτέρυγες" προς την ακτή με αετώματα και είσοδος  με σκάλα ενδιάμεσα. Το ύψος των διαβαθμίσεων της αυλής, δείχνει επιπλέον μια τεράστια άνοδο της στάθμης της θάλασσας, άνω του 1 μ., μέσα στα 100 χρόνια (Η σπανιότατη φωτογραφία είναι η μοναδική κοντινή που βρέθηκε 2 χρόνια μετά την συγγραφή του άρθρου. Παρά τη δημοφιλία του κτίσματος διαχρονικά είναι περίεργο ότι είναι τόσο δυσεύρετες κοντινές φωτογραφίες)
Η αρχική εξέδρα (1910 - 1920). Παρατηρήστε τη νεοκλασσική τέντα, τα τραπεζάκια εποχής και το... "Λούνα πάρη"!.
Στην εξέδρα του Πλάτωνα το 1923 - 1924, πίσω τα παραλιακά κτίρια δυτικά. (Από τη βωβή ταινία "Ο Βιλλάρ στα γυναικεία λουτρά του Φαλήρου")
Τεράστιας σήμερα ιστορικής αξίας ντοκουμέντα, οι κατάλογοι των δύο εστιατορίων του Πλάτωνος Ιωαννίδου. Πρσέξτε τα προσφερόμενα πιάτα!



Β. Από το 1926 έως την κατοχή περίπου

Λήψη βόρεια του κτιρίου. Πιθανώς η φωτογραφία να είναι κοντά στην εποχή κατεδάφισης του "Μπαρ", και αυτή να είναι μια συμπληρωματική ξύλινη εξέδρα στα δυτικά.

Νότια άποψη, φωτογραφία από τα Θεοφάνια (παλαιοημερολογιτών) του 1935. Το κτίριο έχει ήδη υποστεί την βασική αλλοίωση από το αρχικό σχέδιο. Και πάλι έχει διαφορές από σήμερα στην διακόσμηση του ψηλότερου σημείου και στο ότι το κομμάτι κάτω από την στρογγυλή βεράντα είναι ανοιχτό
1932. Ανατολική άποψη.
Ανατολική άποψη, φωτογραφία κατ' εκτίμηση μέσα δεκαετίας 1930.
Θέα ανατολικά από το κτίριο. Κατ' εκτίμηση τέλη δεκαετίας 1930.
Θέα ανατολικά από το κτίριο. Κατ' εκτίμηση τέλη δεκαετίας 1930.



Γ. Δεκαετίες 1950 και 1960

Σπανιότατη φωτογραφία του 1966. Αριστερά έχει αρχίσει η κατεδάφιση του μοναδικού ξενοδ. Carlton. Δεξιά η παραλία πριν μπαζωθεί.
1962, Ο Φλοίσβος με το club που διακρίνεται στην έγχρωμη φωτογραφία, από την ταινία "Τέρμα τα δίφραγκα"
1962, σκάλα και παραλία στα δυτικά και η θέα βόρεια, από την ταινία "Τέρμα τα δίφραγκα"
1962, Οι φημισμένες στους παλιούς κούνιες του Φλοίσβου και η παραλιακή πάνω από το κτίριο προς τα δυτικά, από την ταινία "Τέρμα τα δίφραγκα"
Σκηνές στο δυτικό τμήμα ανάμεσα στο τότε πάρκινγκ και την εξέδρα (δείτε προηγ. φωτό). Προσέξτε τη χαμένη σήμερα θέα προς τα δυτικά. "Είμαι μια δυστυχισμένη" (1964)
Ακούστε: Μπάμπης Μαρκαντωνάτος  - Γιατί να γυρίσεις γιατί (YouTube, σε νέο παράθυρο)
Ακούστε: Σώτος Παναγόπουλος - Αμαρυλλίς  (YouTube, σε νέο παράθυρο)
Ακούστε: Σταύρος Παρούσης, Ζωζώ Σαπουντζάκη - Απόψε που χωρίζουμε (YouTube, σε νέο παράθυρο)
Ακούστε: 1. Φώτης Πολυμέρης - Άστα τα μαλλάκια σου  2. Δανάη - Ας ερχόσουν για λίγο (YouTube, σε νέο παράθυρο)
Ακούστε: 1. Πόπη Πόλη - Είμαστε ντερβισόπαιδα 2. Μάνος Παπαδάκης, Πόπη Πόλη  - Θα τα κάψω τα λεφτά μου  (YouTube, σε νέο παράθυρο)


Δ. 1990 - 2005. Τελευταία χρήση ως κέντρο cafe, club, εστιατόριο

"Θέατρον Φλοίσβος"

To τελευταίο κέντρο που στέγασε ο Φλοίσβος και σεβάστηκε τη σχετική νομοθεσία και το κτίριο (χωρίς λυόμενες προσθήκες δεξιά).
Με επιχωματωμένη τη δυτική παραλία και την εξέδρα ως αποκομμένη πλατεία πριν το πάρει ο δήμος.
Με επιχωματωμένη τη δυτική παραλία και την εξέδρα ως αποκομμένη πλατεία πριν το πάρει ο δήμος.

Ε. Σύγχρονη Φωτογράφιση
 
Ανατολική άποψη.
Ανατολική άποψη.
Ανατολική άποψη.
Ανατολική άποψη.
Ανατολική άποψη.
Ανατολική άποψη. Ένα όμορφο παράθυρο της δεκαετίας του 1990.
Κύρια όψη - κεντρική είσοδος.
Δυτική πλευρά, διακρίνεται η προσθήκη στο ισόγειο.
Νότια άποψη & τμήμα της εξέδρας, όπως διακοσμήθηκε περί το 1990.
Η εξέδρα. Η δυτική της πλευρά μπαζώθηκε τη δεκαετία του 1970, για τη μαρίνα. Διακοσμήθηκε έτσι περί το 1990. Μέχρι τις αρχές του 2000 ήταν γεμάτη τραπεζάκια και ζωή, όπως περί το 1900. Μετά τη μετατροπή σε πολιτιστικό κέντρο, οι αυλές παραμένουν χώρος απλής διέλευσης σε αχρηστία.
Η εξέδρα. Η δυτική της πλευρά μπαζώθηκε τη δεκαετία του 1970, για τη μαρίνα. Διακοσμήθηκε έτσι περί το 1990. Μέχρι τις αρχές του 2000 ήταν γεμάτη τραπεζάκια και ζωή, όπως περί το 1900. Μετά τη μετατροπή σε πολιτιστικό κέντρο, οι αυλές παραμένουν χώρος απλής διέλευσης σε αχρηστία.
Νότια, διακρίνονται τα ευθεία κομμάτια δεξιά και αριστερά της ημικυκλικής βεράντας, στα οποία βρίσκονταν τα αετώματα. Επίσης οι προσθήκες δεξιά και το κλείσιμο της ημικυκλικής βεράντας με τζάμια και τοιχοποιία στο ισόγειο.
Λεπτομέρεια του σχεδίου των κιγκλιδωμάτων, που μάλλον αντικατέστησαν τα γνήσια μετά το 1930.
Λήψη της νότιας αυλής από τα δυτικά.
Δυτική πλευρά, οι προσθήκες, τα στέγαστρα του club, ο κομμένος φοίνικας, ο άστεγος στη σκάλα...
Μια στέγη? Τόσο δύσκολο?
1. Δείγμα του εσωτερικού που είναι άριστο άλλα άσχετο με το κτίριο. 2 Η σκάλα παραδόξως στη θέση της, απροστάτευτη βέβαια από κάποια μοκέτα.











ΣΤ. Πρόσθετες (σοκαριστικές) αντιπαραβολές


Ανατολική πλευρά - παραλία.
Σύγκριση του αυθεντικού σχεδίου με τα αετώματα και χωρίς τον όροφο, με το κτίριο σήμερα.
Σύγκριση του κτιρίου μετά την πρώτη γενική αλλοίωση - προσθήκη ορόφου με το κτίριο σήμερα.
Ανατολική θέα τέλη δεκαετίας 1920 - σήμερα.
Η περιοχή βορειoδυτκά του Φλοίσβου.
Το συντριβάνι.

Τα κτίρια πάνω από τον φλοίσβο 1900 και σήμερα.


ΠΗΓΕΣ ΚΑΙ ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • Έρευνα - ανάλυση - φωτογραφίες Δ.Χ.Κ. Απαγορεύεται η αποθήκευση, η αναδημοσίευση και κάθε χρήση πλην της ανάγνωσης στο neoclassicalgreece.blogspot.gr και της παραπομπής προς την παρούσα σελίδα με δική σας εισαγωγή - περιγραφή. Οποιαδήποτε αναπαραγωγή με παρόμοιο τρόπο (πληροφορίες, ανάλυση, δομή) μπορεί να θεωρηθεί κλοπή πνευματικής ιδιοκτησίας.
  • Σήμανση "Αποκλειστικό": Το θέμα δημοσιεύτηκε εδώ για πρώτη φορά. 
  • Χρήση περιεχομένου τρίτων: Γίνεται με τον μέγιστο δυνατό σεβασμό, χωρίς διάθεση οικειοποίησης. Θεωρούμε ότι η χρήση του εδώ το αξιοποιεί στο μέγιστο. Γνήσιοι κάτοχοι - δημιουργοί - πηγές, όπου είναι σαφή και γνωστά σε εμάς, αναγράφονται.
  •  Γίνεται προσπάθεια για αξιόπιστες πληροφορίες και σύννομες δημοσιεύσεις. Περισσότερα στη σελίδα "Νομικά & Όροι". 
  • © neoclassicalgreece.blogspot.gr. Any use of content except of viewing it  here or redirecting to this page  is not allowed.

9 σχόλια :


  1. Αγαπητέ συντάκτη, Κατ' αρχήν να σας συγχαρώ για την προσπάθεια και το αποτέλεσμα και αφ 'ετέρου να σας δώσω μια πληροφορία, που τυχαία έμαθα. Το κτίριο, (πρώην) LUNA PARK PLATON και νυν 'Φλοίσβος', εκμισθώθηκε, μετά την καταστροφή της Σμύρνης, και μετονομάσθηκε σε 'Φλοίσβος', από τον Ευάγγελο του Ζαχαρία Μαρσέλο. Ο Μαρσέλλος, (Τσιριγώτης την καταγωγή, μετανάστες στον Κουκλουτζα Σμύρνης), είχε μια γνωστή μπυραρία στην Σμύρνη, την 'Βιεννέζικη Μπυραρία', στο Κρέμερ, ένα από τα μεγαλύτερα ξενοδοχεία στην προκυμαία, προς τη μεριά της Πούντας. Όταν ήρθε λοιπόν στην Ελλάδα, νοίκιασε ένα παραλιακό μαγαζί στο Φάληρο και το έκανε αναψυκτήριο, όπως ήταν η παλιά του μπυραρία. Το ονόμασε «Φλοίσβο»! Την πληροφορία αυτή την διάβασα στο βιβλίο του εξάδερφού μου Μάριου Μαρσέλου, 'Νέα Φιλαδέλφεια', (2011) όπου καταγράφει την ιστορία και την καταγωγή της οικογενείας μας. Δεν γράφει μέσα κάτι άλλο για αυτό, ούτε πόσο καιρό το κράτησε. Ελπίζω να βοήθησα λίγο την προσπάθειά σας. Με εκτίμηση, Κώστας σε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Γιώργος Αλεξίου22 Μαΐου 2014 στις 1:59 μ.μ.

    Συγχαρητήρια για τη τεκμιρίωση!!!Εχω πρόσθετα στοιχεία ,τα οποία θα σας πω μετά το τέλος της έρευνάς μου.Εύγε!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Με χαρά, είναι σημαντικό να συμμετέχετε και άλλοι. Πρόκειται για σημαντικότατο κτίριο για την Αττική ολόκληρη, που πριν αρχίσω να ψάχνω - γράφω, δεν πίστευα οτι θα καταλήξω στα παραπάνω. Και οντως δεν ήξερα σχεδόν τίποτα ουτε εγω για αυτό όπως πολλοί! Οταν πρωτοείδα την ονομασία "Luna Park", το οτι είχε άλλο στυλ το κτίριο κλπ έμεινα άναυδος... Σύντομα θα ψάξω για κάτι άλλο στο Φάληρο που αν καταφέρω να το "βγάλω" όπως θέλω θα μείνουμε όλοι μαζί άναυδοι! ΕΙΝΑΙ ΣΙΓΟΥΡΟ ΟΤΙ ΚΡΥΒΕΙ ΠΟΛΛΑ ΜΥΣΤΙΚΑ Ο ΦΛΟΙΣΒΟΣ ΠΕΡΑΝ ΑΥΤΩΝ ΕΔΩ! ¨Οσοι έχετε τρόπους βοηθήστε στην ανκάλυψη! Δ.Χ.Κ.

      Διαγραφή
    2. Αγαπητε συντακτη τον Φλοισβο τον ειχε για πολλα χρονια ο παππους μου και η γιαγια μου ονοματι Παναγιωτης και Ειρηνη Αγγελιδου ως εστιατόριο.Ο κ.Μαρσελος ηταν θειος του παππού μου.Μετα δοθηκε απο την γιαγια μου στον κυριο Αλεκο Αγιοβλασιτη και μετα το πηρε το Καστελόριζο και τελος ο Δημος Παλαιου Φαλήρου

      Διαγραφή
  3. Σχετικά με το όνομα 'Φλοίσβος' μου είχε πει η μαμά μου ότι είχε ανακοινωθεί διαγωνισμός στις εφημερίδες για το όνομα του νέου παραθαλάσσιου κέντρου το Φάληρο στον οποίο είχε λάβει μέρος η γιαγιά μου. Προφανώς να έγινε όταν ανέλαβαν Ευάγγελος και Ζαχαρίας Μαρσέλο που αναφέρετε. Μάλιστα η γιαγιά μου είχε προτείνει το όνομα 'Φλοίσβος'. Ομως παρ'όλο ότι υποτίθεται ότι θα υπήρχε και έπαθλο δεν της ανακοινώθηκε καν ότι κέρδισε.Ίσως να ήταν και άλλοι που είχαν προτείνει το ίδιο όνομα.Την ιστορία αυτή την έμαθα κάπου στην δεκαετία του 90 όταν με ρώτησε ένα βράδυ η μαμά μου 'που θα πάτε απόψε; και εγώ της είπα 'στο Θέατρο' στον παλιο 'Φλοίσβο'.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ειχα διαβάσει κάπου, οτι το αρχικό κτίσμα ηταν δώρο ενος εμπόρου επο τη Ζάκυνθο, προς τον βασιλέα ως κυνηγητικο περίπτερο. Τότε το Φάληρο ηταν τόπος κυνηγιού.Σε καμμιά ομως σελίδα δεν αναφέρεται πότε, απο ποιόν, κ γιατί κτίστηκε ο Φλοίσβος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Πολύ ωραίο αφιέρωμα ! Απλά σημειώστε για την βωβή ταινία: Από την αρχή, η ταινία του Ζοζέφ Χεπ είχε ενσωματωμένο ως τίτλο "Περιπέτειαι του Βιλλάρ". http://www.tainiothiki.gr/v2/filmography/view/1/1830/
    Η εδώ συμπρωταγωνίστρια (Ν Φιλοσόφου) ειναι η μητέρα του ηθοποιού Γιώργου Κωνσταντίνου. Η ταινία έχει το σπάνιο και εξαιρετικό, να εμφανίζεται στο Φάληρο, αυθεντική τζαζ μπάντα της Νέας Ορλεάνης το 1924, οταν η Ευρώπη δεν είχε πάρει καν είδηση την τζαζ ! Ξέρει κάποιος, πώς βρέθηκαν τότε εδώ αυτοι οι μουσικοί ? Σήμερα, από το 2014 και μετά, η ταινία προβάλλεται τακτικά από τo ΟΤΕ-TV, με ενωματωμένη πρωτότυπη μουσική του συνθέτη και καθηγητή του ΕΚΠΑ, Μηνά Ι. Αλεξιάδη, μετά από ανάθεση της Ταινιοθήκης της Ελλάδος, η οποία και την προβάλλει, οπως και τις άλλες ελληνικές βωβές, σε καποιες εκδηλώσεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή