Ενημέρωση: Κατεδαφίστηκε το 150 ετών (1860) Β' Γυμνάσιον Αρρένων Αθηνών - "βίλα Αμαλίας", με ευθύνη Καμίνη και Ο.Σ.Κ. Βαφτίζουν ένα νέο άσχετο κτίριο ως ανακατασκευή. Ως ευχάριστη είδηση αναμεταδίδεται η καταστροφή του εσωτερικού ενός ακόμα κτιρίου στο κέντρο της Αθήνας!

Εγκεφαλικό μας ήρθε όταν είδαμε μπουλντόζες να σαρώνουν το εσωτερικό ενός ακόμα κτιρίου στο κέντρο της Αθήνας και αυτό να προβάλλεται αβασάνιστα ως καλό. Η διατήρηση κελύφους κοντεύει να μην αφήσει κτίριο όρθιο στο κέντρο της Αθήνας και ουδείς φαίνεται να έχει αντιληφθεί ότι ελάχιστα απέχει από μια κατεδάφιση του 1960, που υποτίθεται κατηγορούν όλοι.





23/9/2014
 
ΠΡΙΝ ΔΙΑΒΑΣΕΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

1. Λάβετε υπ΄οψιν ότι το άρθρο γράφεται από άτομο με υπερ-ευαισθησία και 20ετή μη επαγγελματική εμπειρία στο θέμα, που έχει δει δεκάδες κτίρια μετά από διατήρηση όψεων και τράβαγε τα μαλλιά του. Το να ακούν οι επιστήμονες καιαπόψεις εκτός συναφιού δε θα τους βλάψει. Η αρχιτεκτονική κληρονομιά δεν αφορά μόνο τους ειδικούς.
2. Η απολυτότητα του συντάκτη δε σημαίνει ότι όλα είναι και σωστά, ούτε προτρέπεστε να συμφωνήσετε. Δεν γράφω για να μου πείτε μπράβο! Χαρά μου να υπάρχει αντίλογος. Όλα τα σχόλια θα δημοσιευθούν είτε με βολεύουν είτε όχι. Θα σας παρακαλούσα να θέσετε συγκεκριμένες διαφωνίες.
3.  Το άρθρο έσπασε κάθε ρεκόρ επισκεψιμότητας με περίπου 10,200 προβολές σε μια μέρα, όταν το δεύτερο δημοφιλέστερο είναι δημοσιευμένο ενάμιση χρόνο και έχει ~1800. Αυτό σημαίνει ότι το θέμα αυτών των αποκαταστάσεων προβληματίζει τον κόσμο και οτι πολλοί που δεν ασχολούνται ιδιαιτέρως έλαβαν γνώση και για αυτή την σοβαρή παράμετρο.
4. Κάποιοι επιστήμονες ήταν αναμενόμενο ότι θα δυσαρεστηθείτε. Η Ελλάδα έχει κορυφαίους σύγχρονους αρχιτέκτονες και θα γραφεί και για αυτό άρθρο με εστίαση στην συνολική ποιότητα των κτιρίων μετά το 2000, που έλειπε από το 1960. Παρ όλα αυτά ακόμα και αν ξέρω πως γράφω ακραία, αδυνατώ να αποδεχθώ οτι δικαιολογείται  η εκτεταμένη εφαρμογή της διατήρησης όψεων - κελύφους. Οι περισσότεροι ξέρετε τι γίνεται. Αν έστω και οι διαφωνούντες προβληματιστείτε λίγο, μου αρκεί. Κάποιοι θεωρείτε οτι η καταστροφή είναι προοδευτική άποψη. Μήπως  ισχύει το ακριβώς αντίθετο;



Καμίνης και Ο.Σ.Κ. κατεδάφισαν ουσιαστικά το 150 ετών κτίριο, αφού πλέον μόνο οι όψεις σώζονται για τη μόστρα και τους αδαείς!

Με μεγάλη χαρά μας παρουσίασαν τα μέσα ενημέρωσης την ανακατασκευή της βίλας Αμαλίας για επανάχρηση ως σχολείο περί το 2015 και την απαλλαγή της από την "ενοχλητική" κατάληψη. Η είδηση για εμάς είναι άλλη και έχει τίτλο οριστική καταστροφή ενός ακόμα κτιρίου στο κέντρο από τους εμπλεκόμενους κρατικούς αρμοδίους και ειδικούς, που κατά την άποψή μας δεν έχουν συναίσθηση τι και που το  κάνουν.

Άνθρωποι ίδιας αντίληψης με τους κατεδαφιστές του 1960 βιάζουν ανεπιστρεπτί τα κτίρια για προσωπικές φιλοδοξίες. Για άλλη μια φορά η ελληνική κοινωνία τους ακολουθεί, τρώγοντας αμάσητα την πρακτική της σαρωτικής επανάχρησης, όπως έκανε το '60 με τις πολυκατοικίες... Και αν η κοινωνία πλέον αντιστάθηκε στις ολοσχερείς κατεδαφίσεις αυτοί βρήκαν τρόπο να κάνουν τη δουλειά τους πάλι, καταστρέφοντας τα κτίρια με τρόπο εύπεπτο στον μέσο νεοέλληνα, που συνεχίζει να έχει ρηχή οπτική!

Επαναλαμβάνουμε ότι αυτό το κείμενο δεν γράφεται από ανεγκέφαλο ΠΡΟΒΑΤΟ ΜΕ ΑΝΑΓΚΗ ΝΑ ΑΝΗΚΕΙ ΣΕ ΟΠΟΙΑΣ ΤΑΣΗΣ ΟΜΑΔΑ, ούτε έχει προηγούμενα με κάποιον (προκλήθηκε εκ των έργων τους), ούτε από άτομο που δεν εκτιμάει τη σύγχρονη αρχιτεκτονική άποψη και δημιουργία. Αυτά όμως δεν είναι άποψη είναι μη αναστρέψιμη καταστροφή αρχιτεκτονικής κληρονομιάς, από μια κοινωνία που γενικώς έχει "χάσει την μπάλα". Τη σύγχρονη αρχιτεκτονική να την εφαρμόζουμε σε νέα κτίρια ή επεμβαίνοντας σε κτίρια σαβούρες του 1960-2000 και όχι βιάζοντας αριστουργήματα που για πολλούς λόγους θα έπρεπε να ντρεπόμαστε να τα αγγίξουμε.

Σαν να ήθελαν να σβήσουν την πρόσφατη δεδομένη ιστορία της. Αυτό θυμίζει άλλες αποχές...


Τεράστια η ιστορία τα κτίρια. Τοίχοι με ψυχές. Τη μ......α του νεοέλληνα δεν τη φρενάρει τίποτα!

Ενδεικτικά αναφέρουμε (θα βρείτε περισσότερα στο διαδίκτυο):
 
Πρόκειται για δύο επαύλεις με κοινή αυλή. Η έπαυλη Αργυρόπουλου, ακριβώς στη συμβολή των οδών Αχαρνών και Χέυδεν αποτέλεσε την κατοικία του πρεσβευτή Περικλή Αργυρόπουλου, ενώ η έπαυλη Ράλλη, στην πίσω πλευρά, κατά μία εκδοχή αποτέλεσε την κατοικία του πρωθυπουργού της κατοχικής κυβέρνησης, Ιωάννη Ράλλη. Φημολογείται ότι οικοδομήθηκαν σε προσχέδια του Τσίλλερ (όπως όσα κτίρια είναι άγνωστου αρχιτέκτονα).

Οι χρονολογίες κατασκευής και πρώτης σχολικής χρήσης δεν είναι σίγουρες. Η επιγραφή της εισόδου (1862) μάλλον αφορά σχολική χρήση πριν το 1932, οπότε και αναφέρεται ευρέως ότι μεταστεγάστηκε εκεί το θρυλικό 2ο Γυμνάσιο Αρρένων Αθηνών, που λειτούργησε μέχρι το 1973, με μια διακοπή στην κατοχή. Μεταξύ των μαθητών που πέρασαν από τις γκρεμισμένες σήμερα αίθουσες ήταν ο στιχουργός Λευτέρης Παπαδόπουλος, ο εικαστικός Αλέκος Φασιανός, ο σκηνοθέτης Θεόδωρος Αγγελόπουλος, ο αρχιεπίσκοπος Αλβανίας Αναστάσιος και ο συγγραφέας Χρήστος Γιανναράς.

Το 1975 απαλλοτριώθηκε από το Ελληνικό Δημόσιο και περιήλθε στην κυριότητα του Οργανισμού Σχολικών Κτιρίων (δυστυχώς για να το καταστρέψει). 

Η ονομασία "Αμαλίας" δόθηκε από τους αρχικούς καταληψίες (1990 - 2012), οι οποίοι προηγουμένως εκδιώχθηκαν από το εγκαταλελειμμένο τότε κτίριο του ιδρύματος Ωνάση στη λεωφόρο Αμαλίας 56 (Οι θεωρίες περί απόπειρας δολοφονίας της Αμαλίας στο σημείο και αφιέρωσης των κτιρίων από τον Όθωνα σε αυτή είναι μυθεύματα)


Οι αντιεξουσιαστές το κατελάμβαναν απλά, εσείς το καταστρέψατε ολοσχερώς! Για αυτό το πήρατε; Γιατί δεν το κατεδαφίσατε τελείως να τελειώνουμε;

Έτσι λοιπόν στα κανάλια μας έδειξαν το κουφάρι της ιστορικής βίλας από ψηλά με μπουλντόζες να μαζεύουν τις τελευταίες πέτρες στο πρώην πέτρινο εσωτερικό και να μας λένε για τους ανελκυστήρες που θα μπουν κλπ τερπνές μπούρδες, λες και χωρίς να το κατέστρεφαν δεν μπορούσαν να μπουν ανελκυστήρες! Πάει η αυθεντική διαρρύθμιση, πάνε οι εσωτερικές διακοσμήσεις, πάνε τα γνήσια υλικά, πάει η αίσθηση του κτιρίου. Αφού θέλουν να φτιάξουν ένα νέο κτίριο γιατί δεν το κατεδάφισαν τελείως; Υποκρισία ακόμα και εδώ!

Σε οτι αφορά τους καταληψίες που κατηγορούμε ως ζημιάρηδες, 20 χρονια δεν έκαναν επ' ουδενί τη ζημιά, που έκανε ο Καμίνης σε μερικές μέρες στη βίλα! Ο Καμίνης δεν μας έλεγε τη στεναχώρια του που καίνε τα ιστορικά κτίρια; Κάψιμο ίσον καταστροφή εσωτερικού, όπου μένουν τουλάχιστο οι τοίχοι. Αυτός γκρέμισε και τους τοίχους! Δεν είναι να τρελαίνεσαι;

Θα πρέπει επίσης να αναφερθεί οτι ήταν το κτίριό τους και δεν υπήρχε περίπτωση οι περισσότεροι να μην  νοιάζονται και να μην γνωρίζουν την αξία του. Όλα αυτά τα χρόνια συντηρούσαν ειδικά το εσωτερικό και ας φαινόταν εξωτερικά το κτίριο πολύ φθαρμένο. Τα τελευταία χρόνια παρά τη δυσκολία που έχει αυτό σε μια κατάληψη έβαψαν και φρόντισαν την όψη επί της Χέυδεν, ενώ διόρθωσαν φθορές που προκλήθηκαν από επίθεση ατόμων αντίστροφης ιδεολογίας. Επιπλέον μεριμνούσαν για τη στεγανότητα της στέγης, κάτι που είναι καθοριστικό σε περιπτώσεις μη αποκατεστημένων κτιρίων.


Μόνο οι όψεις, το κλιμακοστάσιο και το χολ θα έχουν την αυθεντική μορφή! Δεν βρίσκουν ότι αξίζει κάτι άλλο στα διατηρητέα... Διαβάστε τι λένε σχετικά και κρίνετε μόνοι σας:

Ο Ο.Σ.Κ. διδάσκει ότι πρέπει να καταστρέφουμε σαν βάρβαροι νεόβλαχοι τη διαρύθμιση και όχι να βρίσκουμε άλλες λύσεις, όταν δε μας βολεύει η γνήσια στην πρόσκαιρη επανάχρηση που σχεδιάζουμε:

"...ανακατασκευή του κεντρικού κλιμακοστασίου στην αρχική του μορφή. Στα διατηρητέα κτίρια κρίνεται σκόπιμη η διατήρηση της λειτουργικής και αισθητικής έννοιας της εισόδου - κεντρικού χολ. Γι’ αυτόν τον λόγο, το κεντρικό κλιμακοστάσιο ανακατασκευάζεται στην αρχική του μορφή, δεδομένου ότι κρίνεται απαραίτητη η πλήρης και αυθεντική αποκατάσταση του χώρου κεντρικού χολ - εισόδου ως βασικού στοιχείου του κτιρίου."

"Συγκεκριμένα, οι εγκεκριμένες μελέτες του Ο.Σ.Κ. περιλαμβάνουν νέα διαρρύθμιση των δυο κτιρίων, ενοποίησή τους εσωτερικά σε όλες τις στάθμες (υπόγειο, ισόγειο και όροφος), ενίσχυση των εξωτερικών τοίχων και κατασκευή τοιχωμάτων με σκυρόδεμα, ανακατασκευή των ξύλινων κουφωμάτων, κατάργηση της στέγης στο ένα κτίριο και αντικατάστασή της με δώμα, τοποθέτηση ηλεκτρικών αναβατορίων και συμπλήρωση με ανελκυστήρα για την εξυπηρέτηση των ΑΜΕΑ." 

"Οι προδιαγραφές ασφαλείας που έχει θέσει ο Οργανισμός Σχολικών Κτιρίων επέβαλαν την εκ βάθρων ανακατασκευή του κτιρίου, με διατήρηση και ανακαίνιση του εξωτερικού περιβλήματος, όπως γίνεται σε διατηρητέα, νεοκλασικά κτίρια, που δεν μπορούν να υποστηρίξουν τις νέες χρήσεις."

Ο Δ.ΑΘ. μας παρουσιάζει ότι για να αναγεννηθεί το κέντρο πρέπει να διαλύουμε οτι μας τη βαρέσει. Πρωτοποριακές ιδέες - καραμέλες νεοελληνικής ρηχότητας. Οι καταστροφείς μας μιλούν για αισθητική αναβάθμιση και κτιριακό απόθεμα ενός αιώνα!

"Η καταρχήν αισθητική αναβάθμιση των κτιρίων και έπειτα η λειτουργική τους επανάχρηση, αποτελεί επένδυση στην ανάπτυξη, ιδιαίτερα γι αυτά τα κτίρια δημόσιου χαρακτήρα, γιατί τα αναγεννημένα κτίρια θα λειτουργήσουν σαν γεννήτριες αστικής ανανέωσης με αντίκτυπο στην μικροοικονομία της γειτονιάς και κατ΄ επέκταση την οικονομία της πόλης. Το νέο σχολικό συγκρότημα θα λειτουργήσει σαν "μοχλός" που κινητοποιεί με τη σειρά του τον ιδιωτικό τομέα της περιοχής. …Η διαχείριση και αξιοποίηση αυτού του κτιριακού αποθέματος με την πολυκύμαντη ιστορία ενός αιώνα, αποτελεί πρόκληση, αλλά και ένα από τα σημαντικότερα εργαλεία στην διαμόρφωση στρατηγικών ανάπτυξης για την πόλη, σήμερα που η ανάγκη συνολικής αναβάθμισης της προβάλλει πιο έντονα από ποτέ» σημειώνει η δ/νση Σχολικών Κτιρίων του δήμου Αθηναίων" 

Έγινε σοβαρή καταγραφή πριν το καταστρέψουν; που πήγαν τα πολύτιμα υλικά; Το νέο design προδιαγραφών Ο.Σ.Κ. θα είναι "Grava minimal";

  • Φωτογραφήθηκε επαγγελματικά το εσωτερικό; 
  • Φυλάχθηκαν τα ακριβή γνήσια σχέδια; 
  • Καταγράφηκαν οι διακοσμήσεις;
  • Έγινε έλεγχος για καλυμμένες οροφογραφίες;
  • Πολύτιμα 150 ετών υλικά όπως ξυλεία, τσιμεντοπλακάκια, κεραμίδια, πέτρα τα διέλυσαν ή φυλάχθηκαν για να χρησιμοποιηθούν στο ίδιο ή σε άλλα νεοκλασικά που τα χρειάζονται ή δόθηκαν έστω σε μάντρες; 

Λεπτομέρειες ε; Δε γινόταν ε; Στο νέο θα υπάρχει καμιά γύψινη διακόσμηση και κανένα νεοκλασικό δάπεδο ή θα ακολουθηθεί την μετεξέλιξη του "Grava Style" με minimal επιρροές και αντιολισθητικά πλακάκια "Betadine Ceramics"; Τρομάρα σας!



Βαφτίζουν ένα νέο κτίριο ανακατασκευή και κοροϊδεύουν τον αδαή κόσμο και τους εαυτούς τους για τη ζημιά που κάνουν!

Από που προκύπτει η ανακατασκευή; Με αυτά που σχεδιάσατε στην ουσία κατασκευάζετε νέο κτίριο με ελάχιστα επιφανειακά σημεία από την κατεδαφισμένη πλέον βίλα Αμαλίας! Δουλεύετε τον κόσμο ή διασκεδάζετε τις τύψεις σας;


Εμπλεκόμενοι: δέσμιοι της φθηνιάρικης νεοελληνικής οπτικής και του αρρωστημένου συστήματος που οι ίδιοι έφτιαξαν. Ακόμα και με καλές προθέσεις θα την κάνουν τη μ.....α τους....

Ακόμα και αν ανήκεις σε όσους βλέπουν το θέμα ως απαλλαγή της δημόσιας περιουσίας από  καταστάσεις που εσύ δε συμφωνείς, δεν μπορείς να παραβλέψεις την επικίνδυνη ανεπάρκεια αυτών που διαδέχθηκαν την κατάληψη και την κατηγορούσαν. Στη συγκεκριμένη υπόθεση τους έπιασε το ειδικό ενδιαφέρον για τη βίλα, βρήκαν κονδύλια και μελέτες σε χρόνο ρεκόρ, αλλά στο τέλος την έκαναν τη ζημιά τους δεν άντεξαν!

Αυτό που έγινε στην ουσία ήταν οτι επειδή το κτίριο ανήκε στον Ο.Σ.Κ., στόχευσαν απευθείας στο να γίνει σχολείο  Ιδέες όπως να ανακατασκευαστεί ως πολυτελής κατοικία ή ξενοδοχείο και να πουληθεί ή ορθότερα να φτιαχτεί και να δοθεί σε τόσο κόσμο που μένει στο δρόμο κ.λπ.. παρόλο που ο Καμίνης μιλά για επιστροφή κατοίκων στο κέντρο, ούτε καν τις διανοήθηκαν. Σου λέει που να μπλέκουμε... Και που να νοιαστούν για άστεγους οι βολεμένοι και να τους δώσουν αξιοπρεπείς, μόνιμες λύσεις στέγης. Αφού λοιπόν η παρούσα λύση ήταν και εύπεπτη για την κοινή γνώμη για πολλούς λόγους, την προχώρησαν. Μετά ήρθε ο Ο.Σ.Κ., που οι προδιαγραφές του απέχουν μακράν από το να γινόταν το σχολείο με γνήσιο εσωτερικό και διαρρύθμιση και έτσι πάει το κτίριο!

Έχουν φτιάξει ένα αρρωστημένο σύστημα, που και να έβγαινε κάποιος να έλεγε θα διατηρήσουμε το γνήσιο με στοχευμένες παρεμβάσεις θα του δημιουργούσαν οι υπόλοιποι τεράστια προβλήματα. Π.χ. αν το έλεγε ο αρχιμηχανικός θα είχε πρόβλημα γιατί  δεν το προβλέπουν οι προδιαγραφές του ΟΣΚ. Αν τους έλεγε η υπηρεσία που αδειοδοτεί τέτοια μην το χαλάσετε θα πάγωναν το έργο αντί να βρουν λύσεις επανάχρησης χωρίς καταστροφή. Αν ο Καμίνης έλεγε θέλω το γνήσιο, που δεν τον έχω να έχει συναίσθηση, θα του έβγαζαν χίλιες δικαιολογίες οι ειδικοί αν ήθελαν να το αποφύγουν. Δεν έχουν επίσης και την τόλμη να πουν "όχι δε θα το κάνουμε έτσι", επειδή π.χ είναι μόδα και θεωρείται άποψη στα high αρχιτεκτονικά γραφεία και η καταστροφική πρακτική έχει γίνει κανόνας.


Ποιοί ακριβώς αποφάσισαν και υλοποίησαν την κατεδάφιση;

Επειδή τα εξωφρνικά που γίνονται στην Ελλάδα, δεν γίνονται δια μαγείας σας αναφέρουμε τι διαβάσαμε στο "Έθνος" και το επίσης "θριαμβευτικό" άρθρο του:

"Η πρωτοβουλία για την αποκατάσταση του ιστορικού Σχολείου ανήκει στον δήμαρχο Γιώργο Καμίνη. Οι μελέτες του έργου, μετά από συνεννόηση της αντιδημάρχου Τεχνικών Υπηρεσιών κ. Νανάς Σπυροπούλου με τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΟΣΚ ΑΕ Ηρακλή Δρούλια, παραχωρήθηκαν ως δωρεά στον Δήμο Αθηναίων, που είναι ιδιοκτήτης του ακινήτου, για υλοποίηση του έργου. Είχαν εκπονηθεί από ομάδα ιδιωτών μελετητών, με ανάθεση του ΟΣΚ από το 2007, και επικαιροποιήθηκαν από τους ίδιους μελετητές, τον Μάιο του 2013. Διευθυντής του έργου - πολιτικός μηχανικός και προϊστάμενος στη διεύθυνση σχολικών κτιρίων του Δήμου Αθηναίων Γιώργος Αδαμόπουλος."

Σύμφωνα με αυτό το απόσπασμα η καταστροφή οφείλεται σε Καμίνη και Σπυροπούλου.
Καθαρά βασικός υπεύθυνος δεν προκύπτει... ένα πασάρισμα από τη μελέτη μέχρι τη ζημιά καταγράφεται μόνο! Τους δώσανε μια μελέτη και δεν βρέθηκε ένας να προβληματιστεί, το μόνο που τους ένοιαζε ήταν να προχωρήσουν πάση θυσία, για να το βουλώσουν όσοι είπαν οτι ο Καμίνης δεν έκανε έργο την προηγούμενη θητεία! Ποιοί είναι οι ιδιώτες μελετητές να παρακολουθούμε τη δράση τους μπας και γλιτώσουμε κανά άλλο κτίριο? (Σεβόμαστε τον κόπο τους, ξέρουμε σε τι σύστημα εργάζονται και το αναφέρουμε, αλλά με αυτά δεν μπορούμε να συμφωνούμε. Τα νέα σχέδιά τους μπορεί να είναι εξαιρετικά, αλλά η διαφωνία μας δεν είναι για αυτά)


Αν κρατικές υπηρεσίες κάνουν τέτοια, τότε οι ιδιώτες που έχουν και οικονομικά συμφέροντα τι θα κάνουν;

Άλλη μια παράμετρος. Στην ουσία το ίδιο το κράτος αντί να παραδειγματίζει, δίνει πάτημα σε ιδιώτες να ζητούν π.χ. οκταώροφα κτίρια πάνω σε νεοκλασσικά για δήθεν πρακτικές επαναχρήσεις (στην ουσία χοντρές business)... Αλλά ποιος να τα σκεφτεί αυτά.... Ο Καμίνης;


Το επιχείρημα - δικαιολογία - κασέτα της στατικότητας (προσθήκη).

Πολλοί θέσατε το θέμα της αντοχής του κτιρίου ακόμα και ως ότι γελοιοποιεί το άρθρο. Πώς δηλ. θα μπορούσε το φθαρμένο κτίριο του 1862 με συντηρημένο γνήσιο εσωτερικό να σηκώσει την όποια χρήση το 2014. Απαντάω:

1. Αν γινόταν πραγματική ανακατασκευή, δηλαδή λύσιμο δαπέδων, συντήρηση της αθάνατης ξυλείας τους ή ακόμα και αντικατάσταση με σιδηροδοκούς, συντήρηση και αντικατάσταση όλων των λιθοδομών και των σιδηροδοκών που δένουν το κτίριο και εφαρμογή σχετικών ασφαλών τεχνικών ενίσχυσης που οι επιστήμονες ξέρετε καλά ότι υπάρχουν. Και ξέρετε ότι και εφικτό είναι και ασφαλές και ίσως όμοιου κόστους! Απλά θέλει μεράκι και δεν είναι δουλειά "της κοψιάς"! ΛΕΤΕ ΟΤΙ ΘΕΜΕΛΙΑ ΚΑΙ ΑΝΤΣΕΙΣΜΙΚΗ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΕΧΟΥΝ ΜΙΚΡΟΤΕΡΟ ΚΟΣΤΟΣ? ΓΙΑ ΣΚΕΦΤΕΙΤΕ ΤΟ ΞΑΝΑ ΛΙΓΟ....Μήπως αυτό ετσι επικράτησε για άλλους λόγους; Τσιμέντα, κατασκευαστικές, βιασύνη; έλλειψη πραγματικής αγάπης για τα κτίρια και αντιμετώπιση ώς άλλο ένα project;

2. Αν φτιαχνόταν το εσωτερικό με σκυρόδεμα όπως τώρα, αλλά ξέραμε οτι θα διατηρηθούν διαρρύθμιση και διακοσμήσεις. Ως γνωστόν όποτε κάνουν αυτή την ανοησία επαναλαμβάνω για πολλοστή φορά αποδίδουν εσωτερικό πανάσχετο σχεδιαστικά και διακοσμητικά. Για αυτό και απορρίπτω με τη μια την τεχνική που εφαρμόζεται, γιατί τους έχουμε μάθει τι κάνουν.

3. Η αντοχή των κτιρίων αυτών είναι εξ' ορισμού υψηλή. Οι τοίχοι με συμπαγή τουβλάκια και πέτρα έχουν ιδιαίτερη ελαστικότητα. Ο τρόπος κατασκευής των δαπέδων και η όλη δομική τους φιλοσοφία είναι πολύ πιο προχωρημένη από ότι ξεγελά η ηλικία τους. Για αυτό και όπως βλέπετε ακόμα και δεκαετίες ερειπωμένα αντέχουν. Αφήστε μια πολυκατοικία να διαβρωθεί 30 χρόνια και αν μείνει όροφος πείτε μου. Το μόνο θέμα στα νεοκλασικά είναι όταν έχουμε καθιζήσεις εδάφους, "που σπάνε" τις λιθοδομές, αλλά αυτό είναι σπάνιο στην Αττική.



Το επιχείρημα - δικαιολογία - κασέτα της λειτουργικότητας (προσθήκη)

Πιστεύετε ότι κτίρια με τεράστια δωμάτια που ενώνονται συνήθως με εσωτερικές πόρτες δεν είναι κατάλληλα για μαγαζιά και γραφεία; Ακόμα και αν δεν είναι απόλυτα δεν μπορεί να γίνουν με ανεπαίσθητες παρεμβάσεις; Τι θα σας άρεσε σε ένα  πολυ-κατάστημα; Να έχει νεοκλασικά δάπεδα και ταβάνια ή ψευδοροφές για να βολεύει καλύτερα τα air condition; Και άντε και αλλάζουν το εσωτερικό πλήρως... γιατί δεν το διακοσμούν νεοκλασσικά? Μόνο και μόνο αυτό τα λέει όλα!



Το επιχείρημα - δικαιολογία - κασέτα του κόστους (προσθήκη)

Σχετικά με το κόστος προσθέτουμε την υπενθύμιση ότι ειδικά για τα δημόσια κτίρια είναι ΕΣΠΑ κ.λ.π., άρα δεν τίθεται θέμα ότι κόπτονται να εξοικονομείται κρατικό χρήμα. Για τους συχνά τρελούς προϋπολογισμούς, τη ζημιά και εις βάρος μικρο-ιδιοκτητών την έχει κάνει το δημόσιο και εταιρείες ακινήτων, που αποδέχθηκαν να χρεώνονται χρυσές ειδικά οι σωστές αποκαταστάσεις.



Οργιάζουν οι διάδοχοι των κατεδαφιστών του '60. Σε λίγο τα κτίρια με αυθεντικό εσωτερικό στο κέντρο της Αθήνας θα μετρούνται στα δάχτυλα!

Η επίθεση που διαβάζετε οφείλεται σε αυτό. Αν ήταν μόνο για ένα σχολείο δε θα το κάναμε ζήτημα. Έχετε συνειδητοποιήσει πόσα κτίρια έχουν καταστραφεί στο κέντρο μόνο για καταστήματα; Λες και δεν γινόταν επανάχρηση χωρίς καταστροφή; Έτσι όπως πάει το βιολί τα διατηρητέα μνημεία του κέντρου θα είναι όλα κουφάρια με σύγχρονο εσωτερικό. Δεν έχουν αφήσει τίποτα όρθιο με την αστεία δικαιολογία της επανάχρησης. ΔΕΝ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΟΥΝ ΟΤΙ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΚΑ, ΚΑΤΑΒΑΡΑΘΡΩΝΟΥΝ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΙΘΕΜΕΝΗ ΑΞΙΑ ΤΩΝ ΚΤΙΡΩΝ!  Έτσι όπως πάνε θα μας μείνει η τριλογία η παλαιά βουλή και κανένα ακόμα και στα υπόλοιπα θα μπαίνεις μέσα και θα αναρωτιέσαι αν έκανες λάθος και μπήκες στην πολυκατοικία που είναι δίπλα!



Ξυπνάτε όσες υπηρεσίες πιέζεστε να αδειοδοτείτε τέτοια, επειδή σας κατηγορούν πονηρά ότι ευθύνεστε για το πάγωμα των αποκαταστάσεων και ότι τα κτίρια είναι άχρηστα με τις γνήσιες διαρρυθμίσεις.

Μην παίζετε τα παιχνίδια τους. Αναγκάστε τους να βρουν τρόπους επανάχρησης χωρίς να καταστρέφουν τα κτίρια. Αντιθέτως δίνετε εύκολα εγκρίσεις, όπου οι αλλοιώσεις είναι πραγματικά στοχευμένες και απαραίτητες. Ειδικά στις περιπτώσεις των ιδιωτών αυτό που βαφτίζεται "αναγκαίο για επανάχρηση", στο 99% των περιπτώσεων δεν είναι παρά φθηνιάρικα κόλπα για πρόσκαιρα υπερκέρδη άξεστων εμπλεκομένων, που το τελευταίο που τους νοιάζει είναι τα κτίρια.




Ο "τρελός του χωριού" το αναχρονιστικό  "Νεοκλασσική αρχιτεκτονική", που δεν παρουσιάζει το θέμα ως "χαράς Ευαγγέλια"... Το μέλλον θα κρίνει αλλά θα είναι πολύ αργά, τώρα όσοι δε σας τα λέμε όπως θέλετε θα θίγεστε και θα μας λέτε και άσχετους! 

Στο εγγύς μέλλον, που η ζημιά θα έχει γίνει και δε θα έχουν αφήσει τίποτα όρθιο, αυτοί που τώρα γράφουν διθυράμβους για τις καταστροφές, θα ανακαλύψουν αυτά που γράφονται τώρα εδώ. Οι επιστήμονες ξαφνικά θα θεωρήσουν έγκλημα τη διατήρηση κελύφους, αλλά δε θα υπάρχει κανένα κτίριο με γνήσιο εσωτερικό να σώσουν. Τα ίδια έγιναν και το 1960. Αφού έχαψε η κοινωνία την μοντέρνα πολυκατοικία και τις κατεδαφίσεις, κατόπιν εορτής ξύπνησαν όλοι κράτος, πολίτες, επιστήμονες και κατάλαβαν ότι αυτό που έκαναν δεν ήταν εκσυγχρονισμός, αλλά βλαχομοντερνισμός για συμφέροντα από άτομα χωρίς υψηλή αντίληψη και αισθητική. Και τότε αντιδρούσαν κάποιοι και οι πολλοί τους έλεγαν γραφικούς και οπισθοδρομικούς. Μακριά λοιπόν τα νεοελληνικά χέρια σας από κτίρια που δεν είστε άξιοι να αγγίζετε καν. Γιατί έργα πολλών από εσάς είναι και τα γνωστής ποιότητας και αισθητικής κτίρια του 1960 - 2000!


Μόνο η "Καθημερινή" εμβάθυνε και ανέφερε την καταστροφή!

Μόνο η εφημερίδα "Καθημερινή", η μόνη που έχει σοβαρούς γνώστες αρθρογράφους περί αρχιτεκτονικής "έπιασε" στις 23/9/2014 τη ζημιά που έγινε πριν δημοσιεύσουμε το άρθρο και αναφέρει: "...η ισοπέδωση κάθε λειτουργικού ή διακοσμητικού στοιχείου στο εσωτερικό εγείρει ερωτήματα που ο δήμος Αθηναίων, ως ιδιοκτήτης και διαχειριστής της νέας εποχής των δύο κτιρίων, οφείλει να δώσει εξηγήσεις....
Δείτε το άρθρο: "Το κέλυφος και το μέλλον" - Δημήτρης Ρηγόπουλος στην Καθημερινή


Χαρακτηριστικές φωτογραφίες

Α. Παλαιότερες από το εξωτερικό & ελάχιστες από το χαμένο αυθεντικό εσωτερικό.


Το έτος 1862 δεν πτόησε τους σημερινούς "μάγγες". Αυτοί φτιάχνουν καλύτερα κτίρια από τα νεοκλασικά, τις γνωστές σαβούρες τύπου 1960-2000, που έχει γεμίσει η Ελλάδα.

Τζαμωτά και κεραμίδια που μάλλον θα τα φάει η νεοελληνική μαρμάγκα.


Τσιμεντοπλακάκια, ξύλινα δάπεδα, οροφές παραδοσιακής τεχνοτροπίας και λιθόστρωτες αυλές θα αντικατασταθούν με τσιμέντο. Φαίνεται πως για κάποιους αυτά είναι πολύτιμα και για άλλους για τα μπάζα! Ωρ μήπως είναι για τα μπάζα;



 Δείτε ακόμα: Σπάνια σειρά εικόνων του 1991 από το εσωτερικό στην κατάληψη, όπου φαίνονται σκάλες, τζαμωτά (χωρίς μπουκάλια) κ.λ.π.  



Β. Η καταστροφή. Εσάς σας μοιάζει νορμάλ αυτό; Είναι αυτό σε σεβασμός διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς? Στέκει επιχείρημα επανάχρησης μπροστά σε αυτό το θλιβερό θέαμα;







  

   
ΠΗΓΕΣ ΚΑΙ ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ

  •  Κείμενο Δ.Χ.Κ. © 2014 -  NeoclassicalGreece.blogspot.gr
  • Μπορείτε να αναδημοσιεύσετε αυτό το άρθρο με όσα και όποια αποσπάσματα θέλετε, αρκεί να υπάρχει σύνδεσμος "δείτε το το πλήρες άρθρο", προς στην παρούσα σελίδα.
  • Δηλώσεις φορέων και αρκετές φωτογραφίες από το σχετικό άρθρο του THETOC - www.Thetoc.gr 
  • Χρήση περιεχομένου τρίτων: Γίνεται με τον μέγιστο δυνατό σεβασμό, χωρίς διάθεση οικειοποίησης. Θεωρούμε ότι η χρήση του εδώ το αξιοποιεί στο μέγιστο. Γνήσιοι κάτοχοι - δημιουργοί - πηγές, όπου είναι σαφή και γνωστά σε εμάς, αναγράφονται.
  •  Γίνεται προσπάθεια για αξιόπιστες πληροφορίες και σύννομες δημοσιεύσεις. Περισσότερα στη σελίδα "Νομικά & Όροι".

30 σχόλια :

  1. Τώρα που γκρεμίσανε την Βίλλα Αμαλίας απο που θα παίρνουμε ναρκωτικά??????

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είναι το πρώτο και το τελευταίο σχετικό σχόλιο, που δημοσιεύεται. Αυτά τα ματσάκια αφήστε τα για αλλού...
      Σκέψου την απάντησή μου =>... Εσύ εκεί πήγαινες? Γιατί εγώ ξέρω οτι στην Ελλάδα στα φέρνουν σπίτι ή σε 5000 άλλα σημεία στο κέντρο εκτός της βίλας! Επίσης διακίνηση κάνουν διάφορα είδη ατόμων εκτός από τυπάκια σαν της βίλας, όπως ξέρουμε όλοι μην επεκταθώ...Δικτυώσου φίλε....

      Διαγραφή
    2. Η φήμη ήταν εντελώς ψευδής.
      Μπροστά στην καταστροφή της όποια ομορφιάς έχουμε στην Αθήνα
      μπροστά σε όλα όσα δείχνει αυτή η κατεδάφηση
      αυτό βρήκατε να πείτε Ανώνυμε;

      Το χιουμοράκι σας σας κατατάσσει στους λίγους που τους αξίζει αυτή η κυβέρνηση κι η Ελλάδα της.
      Αυτή είναι κι η τιμωρία σας.

      Διαγραφή
  2. βάλτε 3-4 συνεντεύξεις αρχιτεκτόνων (επιλεγμένων τυχαία) να μιλούν για το πόσο ασφαλές είναι να φιλοξενήσει σχολείο ή έστω κόσμο ένα κακοδιατηρημένο κτήριο του 1862 και μετά ξαναγράψτε το άρθρο γιατί φαίνεται λίγο έως πολύ γελοίο απο την αρχή ως το τέλος του

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ΦΩΤΗ ΔΙΑΒΑΣΕ ΕΔΩ ΚΑΙ ΠΕΣ ΜΟΥ ΠΟΥ ΚΑΝΩ ΛΑΘΟΣ.
      ΔΕ ΝΟΜΙΖΩ ΟΤΙ ΧΡΙΕΑΖΕΤΑΙ ΚΑΙ Ο ΠΙΟ ΧΑΖΟΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΑ ΓΙΑ ΝΑ ΞΕΡΕΙ ΟΤΙ ΣΤΑΤΙΚΟΤΗΤΑ = ΠΡΩΤΗ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ ΓΙΑ ΟΠΟΙΑ ΧΡΗΣΗ! Προστέθηκε στο άρθρο.

      Πολλοί θέσατε το θέμα της αντοχής του κτιρίου ως απλή σκέψη και ως ότι γελοιοποιεί το άρθρο. Πώς δηλ. θα μπορούσε το φθαρμένο κτίριο του 1862 με συντηρημένο γνήσιο εσωτερικό να σηκώσει την όποια χρήση το 2014. Απαντάω:

      1. Αν γινόταν πραγματική ανακατασκευή, δηλαδή λύσιμο δαπέδων, συντήρηση της αθάνατης ξυλείας τους ή ακόμα και αντικατάσταση με σιδηροδοκούς, συντήρηση και αντικατάσταση όλων των λιθοδομών και των σιδηροδοκών που δένουν το κτίριο και εφαρμογή σχετικών ασφαλών τεχνικών ενίσχυσης που οι επιστήμονες ξέρετε καλά ότι υπάρχουν. Και ξέρετε ότι και εφικτό είναι και ασφαλές και ίσως όμοιου κόστους! Απλά θέλει μεράκι και δεν είναι δουλειά "της κοψιάς"!

      2. Αν φτιαχνόταν το εσωτερικό με σκυρόδεμα όπως τώρα, αλλά ξέραμε οτι θα διατηρηθούν διαρρύθμιση και διακοσμήσεις. Ως γνωστόν όποτε κάνουν αυτή την ανοησία επαναλαμβάνω για πολλοστή φορά αποδίδουν εσωτερικό πανάσχετο σχεδιαστικά και διακοσμητικά. Για αυτό και απορρίπτω με τη μια την τεχνική που εφαρμόζεται, γιατί τους έχουμε μάθει τι κάνουν.

      3. Η αντοχή των κτιρίων αυτών είναι εξ' ορισμού υψηλή. Οι τοίχοι με συμπαγή τουβλάκια και πέτρα έχουν ιδιαίτερη ελαστικότητα. Ο τρόπος κατασκευής των δαπέδων και η όλη δομική τους φιλοσοφία είναι πολύ πιο προχωρημένη από ότι ξεγελά η ηλικία τους. Για αυτό και όπως βλέπετε ακόμα και δεκαετίες ερειπωμένα αντέχουν. Αφήστε μια πολυκατοικία να διαβρωθεί 30 χρόνια και αν μείνει όροφος πείτε μου. Το μόνο θέμα στα νεοκλασικά είναι όταν έχουμε καθιζήσεις εδάφους, "που σπάνε" τις λιθοδομές και αυτό είναι σπάνιο στην Αττική.

      Διαγραφή
    2. Συμφωνώ απόλυτα και πιο πέρα από απόλυτα ως προς τα παραπάνω (άλλωστε μην ξεχνάμε ότι η Ακρόπολη [και όχι μόνο]..η οποία ακόμα στέκει αγέρωχη δε μετρά ενάμιση αιώνα αλλά χιλιάδες χιλιετίες και δεν το οφείλει μόνο στην καλή κατασκευή της αλλά και στη σωστή συντήρησή της γιατί αν μη τι άλλο κάτι πρέπει να ταϊσουμε και τους τουρίστες...οπότε σε αυτή την περίπτωση μας συμφέρει να το προσέχουμε το συγκεκριμένο μνημείο)..και θεωρώ ένα μεγάλο λάθος την κατεδάφιση του ιστορικού αυτού κτιρίου...όμως σκέφτομαι..ποια η συμβολή μας απέναντι του;Ποια η συμβολή μας απέναντι σε όλη την κτιριακή ιστορία του κέντρου;Το να καθόμαστε και να γράφουμε είναι σίγουρα μια εκτόνωση αλλά όχι και η λύση. Και δυστυχώς το θέμα δεν έγκειται μόνο στη βίλα Αμαλία αλλά σε ολόκληρη την Ελλάδα. Ας κάτσουμε και αναλογιστούμε πόσο πολύ έχει χαζέψει η γενιά μας, πόσο παθητική έχει γίνει η στάση μας και πολλές φορές και πόσο κυνική. Σίγουρα ένα κτίριο για μένα είναι μια ψυχή και δεν ντρέπομαι που το λέω...μπορεί να είναι υλικά...μπορεί να είναι απλά σκυρόδεμα, σοβάς και πλίνθος...αλλά κουβαλά μια ιστορία, κουβαλά κατοίκηση και η κατοίκηση είναι ο ίδιος ο άνθρωπος.Όμως αν δεν νοιαστούμε για τον άνθρωπο πρωτίστως, δεν πρόκειται να νοιαστούμε και για όλα αυτά που τον συνοδεύουν και τον χτίζουν.
      Δεν ξέρω αν αυτά που λέω είναι σωστά ή λάθος..απλά είναι σκέψεις από μια νέα στο επάγγελμα αρχιτέκτονα και δυστυχώς για την ίδια, για την Ελλάδα του πάλαι ποτέ και για την Ελλάδα που δε θα υπάρξει ποτέ, παθητικά σκεπτόμενη αρχιτέκτονας, καθώς και εγώ η ίδια δεν έκανα κάτι που να με βγάζει από τη μάζα που αναφέρω ανωτέρω.(Και με τη λέξη Ελλάδα δε εννοώ χωρικά σύνορα, αλλά δημοκρατία και ύψιστο πνεύμα). Και στην τελική αναρωτιέμαι όμως...όση ψυχή και αν κουβαλάνε τα κτίρια και τα μνημεία...αν δεν την έχουμε εμείς ερχόμαστε και πάλι στο μηδέν. Και δυστυχώς καταλήγω ότι όλα κάνουν ένα κύκλο και αλληλοτρέφονται. Είναι μια αλυσίδα, ένας αέναος κύκλος με αρχή κάθε επανάληψης του κύκλου εμάς..το άτομο σαν μονάδα και το άτομο μέσα στο σύνολο. Σίγουρα αυτό το κτίριο μας κουβαλάει, σίγουρα αυτό το κτίριο είτε στέκει εκεί είτε όχι, δεν πρόκειται να μας σώσει, σίγουρα αν δεν γίνουμε καλύτεροι εμείς...δεν πρόκειται να γίνει ποτέ καλύτερη η ποιότητα ζωής αυτού του τόπου.

      Διαγραφή
    3. Εξαιρετικό σχόλιο (όχι μόνο γιατί συμφωνείς). Ελπίδα οι νέοι επιστήμονες & σε ππολλές σχολές η τάση είναι προς αυτα που γράφουμε εδώ.

      Διαγραφή
    4. Φώτη; Ταξιδέψτε.
      Τα καλύτερα σχολεία της γης στεγάζονται σε πολύ παλαιότερα κτίρια.

      Διαγραφή
  3. Εισαι πολυ απολυτος και δεν σε βοηθαει
    Καταρχην ειναι αδυνατον να εχεις δικιο σε ολα οσα γραφεις παραπανω.
    Προσωπικα ως Αρχιτεκτων και με πολυετη εμπειρια στις κατασκευες διαφωνω με πολλα απο οσα γραφεις.
    Επισης πιστευω πως εκτος απο το θεμα της οικονομικης πλευρας και βελτιστης αξιοποιησης που ειναι ''νουμερα'' καθαρα, τα υπολοιπα ειναι υποκειμενικα.
    Με τον τροπο που ειναι γραμμενο το αρθρο δυσκολα θα λαβεις την ανταποκριση που ψαχνεις, κυριως θα προερχεται απο αντιδραστικους απλα χαρακτηρες
    Επισης δεν παρουσιαζεις καθολου το πως θα γινει η τωρα η βιλλα, ουτε έστω το μελετησες ή το έλαβες υποψην σου πριν σχολιασεις. Βεβαιως τα νεα σχέδια έχουν δημοσιευθει σε ΦΕΚ!!!
    Τα σχολια που λαμβανεις δεν ειναι τυχαια (βλεπε και τα πιο πανω)
    Αντιμετωπισε τα εποικοδομητικα και ξαναγραψε το αρθρο για να συγκεντρωσεις ανθρωπους που οντως μοιραζεστε τις ιδιες αποψεις

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αγαπητέ φιλε αναμενόμενο να σχολιάσουν αρνητικά οι του κλάδου.
      Εκτός από τα σχόλια βλέπω και τη διάδοση 9.157 προβολές, που σημαίνει οτι ο απλός κόσμος ενοχλείται από τη μεθοδολογία.

      Λάθη προφανώς μπορεί να κάνω, για πολλούς λόγους.
      Το πως θα γίνει η βίλα το υποθέτω από το 90% των διατηρήσεων όψεων, που μου προκαλούν εγκεφαλικό.

      Σε όλους εσάς σας ρωτάω αυτό και ξέχνα όλα τα άλλα. Πες οτι συμφωνώ τελικά και με αλλαγή διαρύθμισης και με την εσωτερική κατασκευή από τσιμέντο. Γιατι στο παραδοτέο είμαι 100% σίγουρος οτι δε θα υπάρχει ούτε πλακάκι ούτε ταβάνι νεοκλασικο; Σε τέτοια έργα με κόστος άνω του 1.000.000 δεν θα γινόταν. Αλλά δεν το κάνουν και αυτό τα λέει όλα με αποτέλεσμα εγώ που έχω την υπερ-ευαισθησία να γράφω με τέτοια ακρότητα εδω και όχι εποικοδομητικότερα όπως λες.

      Σε ευχαριστώ που έγραψες.
      Είναι χαρά μου να υπάρχει αντίλογος - δεν γράφω για να μου λένε μπράβο αγόρι μου καλά τα λες!

      Διαγραφή
    2. Όσο για το κόστος σε ρωτάω μιας και είσαι ειδικός είσαι σίγουρος οτι αυτό που περιγράφω ως λύσιμο και συντήρηση λιθοδομής κλπ είναι πιό κοστοβόρο από το να φτιαξεις θεμελίωση, δοκούς και τοίχους σημερινής αντισεισμικότητας? Μήπως είναι και αυτός ένας μύθος απλά επειδή έτσι δουλέυει το όλο σύστημα από γραφεία μέχρι εταιρείες και έχει περαστεί ως η ορθότερη πρακτική στους κύκλους των ειδικών?

      Διαγραφή
  4. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Στέφανε ευχαριστώ αλλά δε θα βρείς ένα άρθρο που το "Αμαλίας" να είναι μέσα σε εισαγωγικά... Δεν υπάρχει πολυτέλεια χρόνου για ορθότερη απόδοδη των κειμένων, συνηθίζω να γράφω με συντακτικό "ομιλίας" και φυσικά κάνω γλωσσικά λάθη, όπως οι περισσότεροι σήμερα. Το άρθρο δε γράφτηκε για να υποστηρίξει ομάδες καμιάς κατεύθυνσης, δεν έχω γενικώς ανάγκη ομαδοποίησης. Αν προσέξεις πολύ καλα θα δεις υπάρχουν αιχμές και για τις δύο πλευρές. Εδώ όμως διαφωνώ με αυτό που έκανε ο Καμίνης, οπότε εφόσον δεν ανήκω σε ομάδες, στέκομαι σε αυτόν... Να σας το πω απλά αν έκανε μια αποκατάσταση που έκρινα ικανοποιητική, δε θα έγραφα ή θα έλεγα καλά λόγια. Δεν γράφω με κριτήριο μη με πουν οι αντιεξουσιαστή οι "νυκοκυραίοι" ή οι "νυκοκυραίοι" αναρχικό. Έγώ είμαι επί άλλων θεμάτων... Αυτοί ας ερμηνεύσουν ελέυθερα το άρθρο, σύμφωνα με οτι πιστεύουν.

      Διαγραφή
    2. ΟΚ. Πάντως το ότι αποκαλώ το άρθρο σοβαρό σημαίνει ότι και συμφωνώ και μου αρέσει. Απλώς με στεναχωρεί , σαν παλιός Αθηναίος που είμαι, να συμβάλουν μορφωμένοι στην καθιέρωση ενός λάθους ονόματος σε ένα ιστορικό κτίριο όπως το το παλιό Β΄ Γυμνάσιο Αρρένων Αθηνών.

      Διαγραφή
  5. DK NCAIG
    σας ευχαριστώ.

    Αθηναία, γενήθηκα και μεγάλωσα στο κέντρο κι από παιδί έμαθα να τρέμω τις μπουλντόζες. Το άρθο σας και η μεγάλη του επισκεψιμότητα δεν επουλώνει αλλά με πηρηγορεί. Σα μνημόσυνο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Καλησπέρα. Βρήκα το άρθρο από LINK που το είχε ανεβάσει ένας φίλος, η αλήθεια είναι το βρήκα πολύ ενδιαφέρων, καθώς και τα σχόλια. Δεν θέλω να έρθω σε αντιπαράθεση με κανέναν μιας και δεν παρακολουθούσα το συγκεκριμένο κομμάτι, αν και θα έπρεπε γιατί οι πολιτιστική και πολιτισμικοί κληρονομιά μας αφορά όλους. Είχα δει το κτίριο, από ενδιαφέρων και μόνο μετά τα γεγονότα της εκκένωσης, μιας και πριν η αλήθεια είναι ότι δεν το είχα προσέξει, και είναι (ήταν) χάρμα οφθαλμών. Δεν ξέρω δομικά τι γινόταν αλλά εξωτερικά με αρκετή συντήρηση θα είναι κουκλί. Τώρα για το άλλο η δική μου άποψη είναι ότι πρέπει να γίνεται αναπαλαίωση και όχι εκσυγχρονισμός τέτοιων κτιρίων (αμαρτία από το Θεό) να τα χαλάμε, ακόμα και σχολείο να το ξανακάνουν, που δεν το πιστεύω, μπορούσαν άνετα να το κάνουν διατηρώντας τη παλιά διαρρύθμιση και όλα τα υπόλοιπα.
    Τώρα αν καιγόντουσαν θα μπορούσαν να αναπαλαιώσουν το σπίτι της Μαρίας Κάλλας, Αλεξάνδρας και Πατησίων, που είναι ντροπή μας που δεν το έχουμε κάνει τουλάχιστον μουσείο τόσα χρόνια και το έχουμε και σαπίζει όπως και τόσα άλλα νεοκλασικά στην Αθήνα που δεν τα αναπαλαιώνουμε και απλώς οι εφορεία νεοκλασικών τ’ αφήνει να αργοπεθαίνουν.
    Για το φίλο των Ανώνυμο που δηλώνει και αρχιτέκτων θέλω να τον ρωτήσω αν έχει δει σπίτι με πλίθες να στέκεται μετά από 30 χρόνια εγκατάλειψης, γιατί στο χωριό μου έχω πολλά τέτοια σπίτια και στα περισσότερα χωριά της χώρας μας θα βρεις τέτοια κτίρια που είναι εγκαταλελειμμένα χρόνια και από τους σεισμούς δεν έχουν πάθει τίποτα, ούτε κεραμίδι δεν έχει πέσει, ενώ τα νεόδμητα χάλια μαύρα. Ευχαριστώ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Προσθέτω: Τα νεοκλασικά έχουν εξ' ορισμού μεγάλη αντοχή για αυτό και στέκουν ακόμα και μετά από διάβρωση 40 ετών. Η τεχνική τους με υπερ-ελαστική λιθοδομή και παλιά τουβλάκια και δάπεδα με ξυλοδοκούς και σιδηροδοκούς τα κάνει να αντέχουν. Αν ένα τσιμεντένιο αφεθεί να διαβρωθεί 40 χρόνια, πέφτει. Μόνος κίνδυνος το σπάσιμο των λιθοδομών λόγω καθιζήσεων, που δε συμβαίνει συχνά και επίσης συνήθως διορθώνεται.

      Διαγραφή
    2. Με όλη την καλή διάθεση, αλλά επαναλαμβάνετε κάτι το οποίο δεν στέκει. Δεν υπάρχει υπερελαστικη συμπεριφορά κατασκευής. Τα κτίρια σε σεισμογενεις περιοχές περιέχουν ενσωματωμένα κατά το μήκος του τοίχου, ξύλινα στοιχεία (ξυλοδεσιες). Αυτά βοηθούν σε μια σχετικώς ικανοποιητική συμπεριφορά σε σεισμό. Η λιθοδομή από τη φύση της παρουσιάζει ψαθυρή συμπεριφορά, επομένως χωρίς αυτά θα πήγαινε περίπατο με το καλημέρα. Δεύτερον, μην συγκρίνετε ανομοια μεγέθη : το διώροφο από φερουσα τοιχοποιία κτίσμα με την εξαόροφη πολυκατοικία από Ω.Σ. Τρίτον, σαφέστατα και δεν είναι ο μόνος κίνδυνος το σπάσιμο όπως λέτε, των λιθοδομων λόγω διαφορικών ή κεντρικών καθιζήσεων. Λόγω της κατανεμημένης μάζας στο εύρος της τοιχοποιίας και όχι στις στάθμες δαπέδου (όπως στα κτίρια από Ω.Σ.), βλάβες (πλαστιμες ή ψαθυρές αστοχιες) παρατηρούνται τόσο εντός (διατμηση, κάμψη) όσο και εκτός επιπέδου (κάμψη). Κακές επίσης, κατασκευαστικές τεχνικές παρατηρούνται και στο ύψος της στέγης όσο και στις σταθμες δαπέδων (πλημμελείς συνδέσεις ξύλινων στρωτηρων με ζευκτά, ξύλινων κυρίων δοκών ή/και διαδοκίδων με τους πρώτους και ούτω καθεξής). Χαρακτηριστικό παράδειγμα η πρόσφατη κατάρρευση και νεοκλασικο κτίριο στον Πειραιά και λίγο παλιότερα, τα κτίρια στον οικισμό της Βρύσας στη Λέσβο.

      Διαγραφή
  7. επειδη έμενα στην γειτονιά της βίλλας για πολλά χρόνια πρέπει να πώ οτι η δική μου άποψη είνα οτι καλά κάνανε και ξεκίνησαν εργασίες για ανακατασκευή του κτιρίου γιατί τα προβλήματα που είχε δημιουργήσει το εν λόγω κτίριο ήταν πολύ περισσότερα απ τα οφέλη του.και άς μήν είμαστε υποκριτές.νεοκλασσικά κτίρια υπάρχουν παντού στην αθήνα και κανένας δέν δίνει σημασία παρα μόνο όταν πάνε να τα ανακαινήσουν-γκρεμισουν.ούτε κάν όταν καταρρέουν λόγω παλαιότητας.γι αυτό κάντε ένα σύλλογο για την προστασία των παλαιών-διατηρητεών κτιρίων και κάντε δουλειά.αλλιώς απο μεγάλες κουβέντες ξέρουμε να λέμε όλοι.ευχαριστώ για τον χώρο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. eimaste laos tis plakas ..........geloioi tyxaioi arpages ...koutoponiroi tou xrimastos kai monon ..xara sto kouragio sas pou perimenete eyasthisia politistiki gia ta ktiria kai tin klironomia mas apo ayta ta anaisthita zwa pou pernodiavainoun apovlakwmena sto kentro ..krima kai nASAI KALA GIA TO ARTHRO SOU ...EDW O ALLOS PARA PANW STIN EPESE GIA TIN ARITHMITIKI ,,,,,,EREVOS ..KSANA DIAVASE LIGO TIN POLITEIA PLATWNOS KAI THA DEIS ..PANTA ETSI IMASTAN

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Θέλω να κάνω ένα μικρό σχόλιο για το ζήτημα της αναπαλαίωσης, γιατί βλέποντας τις δημοσιευμένες φωτογραφίες σε πολλά άρθρα και έχοντας περάσει πολύ χρόνο στο εσωτερικό της Βίλα Αμαλίας - "2ο Γυμνάσιο Αρρένων"- πραγματικά έχει πονέσει η ψυχή μου. Όπως γράφει και το άρθρο, το κτίριο έχει υποστεί τεράστια καταστροφή από τότε που το ανέλαβε ο Δήμος Αθηναίων.

    Δεν ξέρω αν κανείς από όσους γράφουν στα σχόλια, έχει προσέξει την πρώτη από τις "χαρακτηριστικές φωτογραφίες" που δημοσιεύονται παραπάνω.
    Κοιτάξτε τη καλά και θα δείτε τη διαφορά ανάμεσα στην όψη επί της οδού Χέυδεν και αυτή επί της Αχαρνών. Ποιοι αναπαλαίωσαν την όψη αυτή; Ποιοι έφεραν μηχανικούς και αποκατέστησαν τη στατικότητα στο κτίριο επί της Χέυδεν, του οποίου οι τοίχοι άνοιγαν και κινδύνευαν να καταρρεύσουν; Ποιοι ξανάφτιαξαν τα ξύλινα δάπεδα που είχαν καεί στο εσωτερικό από επίθεση των φασιστών του Αγ. Παντελεήμονα; Ποιοι ξανάχτισαν και μόνωσαν διεξοδικά όλη την οροφή του κτιρίου επί της Χέυδεν, η οποία είχε καταρρεύσει και έβρεχε στο εσωτερικό; Ποιοι δούλεψαν ολόκληρα καλοκαίρια οικειοθελώς, και αγόρασαν τα υλικά αξίας αρκετών χιλιάδων ευρώ με τα λεφτά που μάζευαν κάθε εβδομάδα από τις συναυλίες; Αυτοί που κατηγορήθηκαν σαν εγκληματίες για τα χιλιάδες μπουκάλια μπύρας από τις ίδιες συναυλίες (κατηγορία η οποία έχει ήδη αποσυρθεί από το δικαστήριο καθότι δε βρέθηκε ούτε σταγόνα βενζίνης στο εσωτερικό).

    Οι μόνοι που πραγματικά πόνεσαν αυτό το κτίριο ήταν οι καταληψίες, που βρήκαν χώρο μέσα σε αυτό για να ζήσουν, να εκφραστούν και να αντισταθούν, και του το ανταπέδωσαν φροντίζοντάς το όσο καλύτερα μπορούσαν. Για μένα λοιπόν το κτίριο ήταν και θα είναι είναι η Βίλα Αμαλίας, ακριβώς για τους παραπάνω λόγους και για πολλούς ακόμα.

    Και για τον κύριο που προσβάλλεται από την αλλαγή του ονόματος έχω να πω ότι η ιστορία είναι ζωντανή και αλλάζει τα πάντα στο πέρασμά της. Η διατήρηση και η μεταφορά της μνήμης ήταν και είναι μία μάχη που δίνεται διαρκώς, και ποτέ μα ποτέ δεν ήταν αυτονόητη η έκβασή της. Η επιβολή της μίας και ορθής μνήμης ξέρουμε ποιανού δουλειά ήταν ανά τους αιώνες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είναι γεγονός οτι άτομα από τους καταληψίες νοιάζονταν για το κτίριο και είχαν κάνει πολλά πράγματα και θα προσθέσω οτι είχαν μεριμνήσει και για διαβρώσεις στη στέγη, όπως μπορούσαν. Το κάψιμο στο σημείο που λες παρουσιάστηκε ως φθορά από τους καταληψίες. Δεν υπήρχε περίπτωση να μην το νοιάζονταν ότι και να λέγεται. Δεν παίρνω θέση απλά είπα - ΔΕΝ ΕΙΜΑΙ ΠΡΟΒΑΤΟ και λέω τα σύκα - σύκα. Για την ονομασία πιστεύω οτι και οι δύο χρήσεις άφησαν την ιστορία τους στο κτίριο. Δεν είναι τυχαίο ότι είναι πασίγνωστη και η ιστορία του ως σχολείο και η κατάληψή του, άσχετα με το τί πιστεύει ο καθένας.

      Διαγραφή
    2. Συμφωνώ κι επαυξάνω! Να προσθέσω πως αν δεν είχε γίνει η κατάληψη δε θα ήξερε ΚΑΝΕΝΑΣ τι ήταν αυτό το κτίριο! Εκτός κι αν χωρίς τη συντήρηση ΑΠ' ΤΟΥΣ ΙΔΙΟΥΣ ΤΟΥΣ ΚΑΤΑΛΗΨΙΕΣ έπεφτε κανα μεγάλο κομμάτι και σκότωνε κάποιον!
      Δυστυχώς τα πρόβατα χαίρονται, αφού έχουν βάλει τον εγκέφαλο στη φορμόλη και σκέφτονται με βάση όσα τους σερβίρουν τα κανάλια! Εγώ ως "Βίλα Αμαλίας" το έμαθα κι έτσι θα το αναφέρω πάντα! Γιατί, όπως έγραψα, χωρίς την κατάληψη ούτε που θα ήξερα τι κτίριο ήταν πριν, ίσως να προσπερνούσα αδιαφορώντας για ένα μισκγκρεμισμένο κι επικίνδυνο κτίριο που ίσως να ήταν απλώς καλυμμένο με αντιαισθητικά πανιά είτε και καταδαφισμένο...για λόγους ασφαλείας! Ίσως πάλι κατέληγε "αποθήκη" τοξικομανών, όπως όλα αυτά τα παλιά κτίρια της Αθήνας τα οποία παρατηρούμε μόνο λόγω της μπόχας που εκπέμπουν είτε όταν βρίσκουν μέσα κάποιο πτώμα!

      Διαγραφή
  10. http://popaganda.gr/epistrofi-sti-vila-amalias/#slide18

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. http://left.gr/news/kothones-stin-amalias

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Νομίζεις ότι με σιδεροδοκούς και συντήρηση θα κρατήσει ένα κτίριο του 1800, 300 ανθρώπους; Η μήπως μαζί με την αθάνατη ξυλεία θα πάνε όλοι κάτω; Να σου υπενθυμίσω ότι αυτοί θα ανεβοκατεβαίνουν όλοι μαζί τουλάχιστον 7 φορές τη μέρα ( διαλείμματα) και ενίοτε θα τρέχουν δίοτι είναι μαθητές. Συμφωνώ μαζί σου ότι δεν θα έπρεπε να γκρεμιστεί, αλλά αφού πρόκειται να γ´ινει σχολείο είναι απαραίτητο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Θα πάνε όλοι κάτω! Όντως εφόσον πήγε για σχολική χρήση ήταν επιβεβλημένο (συνεπάγεται οτι συμφωνώ έστω και έμμεσα από τα γραφόμενα). Από εκεί και πέρα υπάρχουν 2 θέματα που τα αναφέρω ήδη: 1. Ότι και άλλη διαρρύθμιση να γίνει ως είθισται δε θα έχει στο μέγιστο δυνατό τις γνήσιες εσωτερικές διακοσμήσεις που θα μπορούσε να έχει τεχνικά και οικονομικά. 2. Δεν είναι ένα κτίριο που έγινε και το επιβάλλει όντως η νέα βαριά χρήση, αλλά έχει γίνει και σε πάρα πολλά άλλα κτίρια που είναι άκρως αμφισβητήσιμη η αναγκαιότητα (οικίες, μαγαζιά, γραφεία).

      Διαγραφή
  13. Θαυμάσια περιγράφεται το πώς έπρεπε να γινει να ανακατασκευή ! Ας πάνε να τα κάνουν αυτά στις ευρωπαϊκές πολεις οι "αρχιτεκτόνοι ". Τότε μονο τους κατανοείς οταν η σκέψη σου προσανατολιστεί στο: περισσότερο τσιμέντο , γρήγορη κατασκευή , μεγαλύτερο κέρδος , πλήρης άγνοια της τέχνης και της τεχνικής του παρελθόντος

    ΑπάντησηΔιαγραφή